Nieuws en blogs

Spotlight: PR en Mediarelaties

Het aanbieden van content aan de media is nog steeds een van de kernactiviteiten van Wisse Kommunikatie. We definiёren daarvoor in nauw overleg met de klant boodschappen en invalshoeken, die we vervolgens in de vorm van tekst en beeld voor plaatsing aanbieden. Daarbij concentreren we ons uiteraard op de media die door voor de klant relevante doelgroepen gelezen dan wel beluisterd of bekeken worden.

afbeelding spotlight.jpg (1)

Hoewel een toenemend aantal media tegenwoordig voorwaarden stelt aan plaatsing van de informatie (meestal in de vorm van betaalde partnerships of in ruil voor advertenties en andere commerciële uitingen) bestaat het fenomeen ‘free publicity’ nog steeds. Maar de media zitten niet te wachten op platte productpresentaties of reclamepraatjes. De content moet aan een aantal voorwaarden voldoen: de informatie moet echte nieuwswaarde hebben, ze moet goed passen in de actualiteit of ze moet relevante inzichten voor de lezers van het medium bieden. Ook moet de informatie per definitie journalistiek verantwoord zijn en op een aantrekkelijke manier gepubliceerd kunnen worden.

De afgelopen maanden hebben we weer enkele succesvolle campagnes uitgevoerd die bewijzen dat goede content nog altijd werkt.  Voor ServiceNow hebben we eind vorig jaar een onderzoek uitgevoerd naar de veranderde rol van de IT service manager, waarmee we wilden laten zien dat service management een bredere rol binnen organisaties gaat innemen. Was service management van origine verticaal ingericht, nu wordt het steeds meer een discipline over verschillende afdelingen heen. Aan het onderzoek, dat werd uitgevoerd tijdens Service Manager Dag 2017, hebben ruim 100 (IT) service managers en klanten van ServiceNow hun medewerking verleend. Op basis van het onderzoek hebben we een onderzoeksrapport, een blog, een infographic en een persbericht ontwikkeld, die veel publiciteit hebben opgeleverd. De door ons gecreëerde content is door ServiceNow trouwens ook ingezet voor de eigen online marketingactiviteiten.

Voor een andere klant, Schell, een Duitse fabrikant van sanitaire producten, stond begin 2018 in het teken van de introductie van een innovatief elektronisch watermanagementsysteem. We hebben Schell ondersteund bij de productie van persinformatie en het uitnodigen van journalisten op vakbeurzen om zelf kennis te maken met het systeem. Journalistiek interessanter was de koppeling van de introductie aan de discussie over legionellapreventie. De content over de bijdrage van dergelijke systemen aan de preventie van legionella - een issue in de installatiemarkt – is door de sanitaire vakmedia uitstekend opgepakt.