• nl
  • en
  • de
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Wisse Kommunikatie Wisse Kommunikatie
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Nieuws

640.000 mensen hebben zich afgemeld van Facebook: so what?

Blog

Het social media-onderzoek van Newcom geeft al sinds 2010 inzicht in het social mediagebruik in Nederland. Voor de communicatie- en marketingbranche een heerlijk overzicht van nieuwe cijfers en inzicht in het gebruik van de diverse kanalen. Een flink aantal Nederlanders is dit jaar afgehaakt van Facebook. Niet onverwacht, maar het is wel logisch dat dit de eerste conclusie is die wordt opgemerkt: het is een flink aantal gebruikers dat een kanaal de rug toekeert. Maar eigenlijk maakt het niets uit. Deze mensen bereikte je toch al niet.

Want waar het in social mediamarketing om draait, is dat je weet op welke kanalen je aanwezig moet zijn om jouw doelgroep te vinden. Dat je met jouw product, idee of dienst de juiste mensen bereikt en jouw boodschap over weet te brengen. Dat je de aandacht trekt en zorgt voor beweging naar jouw website. Die slapende accounts die nu zijn verwijderd, hebben helemaal geen invloed op het succes van jouw social mediastrategie.

Dagelijks gebruik

Natuurlijk is het waar dat Facebook een slecht jaar achter de rug heeft. De kritieken op het naleven van de privacywetgeving waren stevig en veel mensen vertrouwen Facebook niet meer. De diverse voorbeelden van nepnieuws helpen de geloofwaardigheid ook niet vooruit. Deze slechte momenten hebben vast en zeker invloed gehad op de daling van het aantal gebruikers. Maar ik vraag me af hoe groot de invloed van deze berichten is geweest. Toen Arjen Lubach in het heetst van de strijd zijn publiek opriep om en masse Facebook te verlaten, gaven slechts 2.000 mensen gehoor aan #byebyefacebook. Een teleurstellend aantal.

De daling in gebruik is trouwens al eerder ingezet, en dat jongeren bijna geen gebruik maken van Facebook is ook geen geheim. Dat blijkt ook uit de cijfers: het dagelijkse gebruik daalt ook voornamelijk bij gebruikers onder de 40 jaar. Maar ondanks de daling zijn er nog steeds 6,8 miljoen mensen die iedere dag trouw door hun tijdlijn scrollen. Om even te vergelijken: op Instagram zijn dat dagelijks 2,7 miljoen mensen. Instagram zag in 2019 een stijging van 550.000 dagelijkse gebruikers. Eén keer raden waar die jongeren onder de 40 jaar te vinden zijn….

 

Iedereen is ergens aanwezig

Het Newcom-onderzoek is een mooi instrument om te zien wat de status is van de verschillende social mediakanalen. Welk kanaal groeit in populariteit, welke leeftijdscategorieën zijn waar te vinden? Het zijn deze inzichten die helpen bepalen waar jouw doelgroep zich bevindt. En deze inzichten helpen je om in te zien hoe en waar je actief moet zijn op social.

Maar alleen leeftijd of het aantal gebruikers is niet genoeg voor een goede social mediastrategie. Zo kun je bedenken dat je op Facebook actief moet zijn omdat er veel mensen aanwezig zijn, maar als je bedrijf zich puur richt op de zakelijke markt, is LinkedIn waarschijnlijk interessanter. En ook al daalt het aantal gebruikers van Twitter al jaren, het kan voor bedrijven heel slim zijn om via dit social medium bereikbaar te zijn.

Bovendien sluit het een het ander niet uit: zo kan een bedrijf dat zich op de seniorenmarkt begeeft zich zakelijk profileren op LinkedIn, tegelijkertijd op een informele manier op Facebook de senioren en de familie benaderen en via Instagram foto’s delen van de producten die het bedrijf aanbiedt. Het maakt niet uit hoe je je op social profileert, zolang je maar aanwezig bent waar jouw doelgroep zich bevindt. Als dat op Facebook is, zorg dan dat je daar gevonden wordt; als je de oud-Facebookers wilt bereiken die nu zijn overgegaan naar Instagram, target je ze daar.

Marlous Fortuin