• nl
  • en
  • de
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Wisse Kommunikatie Wisse Kommunikatie
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Nieuws

AI moet nodig aan zijn PR werken

Nieuws

PR- en communicatieprofessionals verwachten dat technologieën zoals AI en machine learning grote impact gaan hebben op hun vakgebied, maar hebben tegelijkertijd geen idee wat die nieuwe technologieën precies inhouden. En op welke manier ze van pas kunnen komen in hun werkzaamheden. De belangrijkste conclusie van het jaarlijkse USC Annenberg-onderzoek naar de toekomst van het communicatievak is dan ook dat AI nodig aan zijn PR moet gaan werken.

wisseblog - IA moet aan PR werken

De ondervraagde PR- en communicatiemedewerkers blijken niet op de hoogte te zijn van het feit dat AI al lang en breed zijn weg heeft gevonden naar alledaagse toepassingen. Zo verwachten respondenten dat over 5 jaar 35% van de financiële verslaggeving door robots verzorgd wordt. Als je beseft dat op dit moment al 30% van de financiële artikelen bij Bloomberg ontwikkeld wordt door robots, is dit een schromelijk onderschat percentage.

En wanneer er gevraagd wordt naar welke technologieën als belangrijke toekomstige hulpmiddelen worden gezien, valt op dat het vooral tools als social en website analytics, social media management en media monitoring worden genoemd. Tools die nu al gemeengoed zijn. Een nieuwe technologie zoals AI wordt veel minder vaak genoemd.

Sebastiaan Scheepers schreef eerder een blog over het onderzoek door USC Annenberg.