• nl
  • en
  • de
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Wisse Kommunikatie Wisse Kommunikatie
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Nieuws

CES: vergeet de marketing funnel, focus op engagement

Blog

De spraakassistenten van Google (Hey Google!) en Amazon, zelfrijdende auto’s, 5G, slimme huizen, fitness trackers, virtual reality (VR) en augmented reality (AR). The Consumer Electronics Show (CES) begin januari in Las Vegas stond weer bol van de nieuwe technologieën. In de Nederlandse en internationale media werd dan ook uitgebreid verslag gedaan van alle noviteiten: een massagestoel van Lamborghini, de vijfde generatie tafeltennisrobot van Omron, een schoen met valdetectie, een intelligente toverstok van Harry Potter en een slimme meter die luchtvervuiling binnenshuis meet. Het kwam allemaal aan bod.

wisseblog - CES

Maar naast het geweld op de beursvloer – ruim 250.000 m2 vloeroppervlakte, 180.000 bezoekers en 4.500 exhibitors – bood de CES er ook nog honderden inhoudelijke sessies, over uiteenlopende onderwerpen als 5G, product design & manufacturing, sports, startups en advertising, entertainment & content. Vooral dat laatste onderwerp trok onze aandacht, en daarover hebben we dan ook verschillende sessies gevolgd.

Technology driven content

Tijdens een paneldiscussie over de toekomst van ‘technology driven’ content stond de diversificatie van content centraal, en dan met name met betrekking tot innovaties als podcasts, smart radio, VR en AR. Volgens de panelleden zijn dit slechts nieuwe middelen die niets veranderen aan de essentie van het vertellen van verhalen (storytelling). Het draait nog steeds om een goed verhaal, alleen de manier waarop we dat verhaal consumeren is sterk veranderd. De populariteit van podcasts laten zien dat we liever naar meerdere snippets luisteren dan naar een lang verhaal. Een trend die we bij het geschreven woord ook hebben gezien met de verschuiving van print naar online media en de opkomst van social.

Wel hebben de nieuwe communicatiedragers ‘oude’ middelen weer nieuw leven ingeblazen. Zo heeft de smart radio (smart speakers) het luisteren naar de radio een enorme boost gegeven. Zo blijkt bijvoorbeeld dat op dit moment 91% van de millennials naar de radio luistert. De adoptie van VR blijft echter achter, en dat komt omdat het vooral interessant blijkt te zijn voor specifieke user cases – denk bijvoorbeeld aan een virtuele tour door een nog te bouwen huis – of voor specifieke sectoren zoals de gaming-industrie.

Eén uitspraak tijdens het tweede deel van deze paneldiscussie heeft mij vooral aan het denken gezet, namelijk dat de (marketing) funnel dood zou zijn. Het gaat tegenwoordig om engagement en daarmee komt er langzaam een einde aan ‘sequential storytelling’, wat het eerder nog won van de op de massa gerichte reclame. Het gaat dus niet meer om strikt de opeenvolgende stappen van aandacht tot aankoop. Bedrijven zouden verschillende boodschappen moeten afwisselen om te kijken wat wel en wat niet werkt. Een onderwerp waar ik mij de komende tijd verder in ga verdiepen. Veel bedrijven richten zich nog altijd vooral op het vullen van de funnel, en daarmee minder op engagement. Maar is dat zaligmakend? We gaan het zien!