Onlangs kreeg ik tijdens een eerste verkennend PR-overleg met een startup de vraag of er niet een blauwdruk is voor hoe je een succesvolle PR-campagne opzet. Het korte antwoord: nee. Gelukkig niet, zou ik haast zeggen. Want hoe verleidelijk het idee van een blauwdruk voor een gegarandeerd succesvolle PR-campagne ook is, het zou ons werk een stuk eentoniger en daardoor minder leuk maken.
Het lange antwoord op de vraag kent iets meer nuance. Want er zijn wel degelijk een aantal basisbeginselen te benoemen die de kans van slagen van een PR-campagne groter maken. En die zijn niet alleen interessant voor een startup die voor de eerste keer ‘iets’ met PR gaat doen. Ze gelden evengoed voor gerenommeerde bedrijven. Vier tips.
1. Plan vooruit
Hoewel het bij PR vaak om de actualiteit en de waan van de dag gaat, is het belangrijk om ook zoveel mogelijk vooruit te kijken en vooruit te plannen. Werk met een PR-planning, bijvoorbeeld per week, maand of kwartaal, zodat je PR-acties rondom belangrijke momenten (introducties van nieuwe producten, presentatie van onderzoeken, et cetera) goed voorbereidt.
Ben je als bedrijf actief op social media, plan dan de bulk van je social content minstens een week vooruit op basis van die PR-planning.
Zorg daarnaast wel dat je ook inspeelt op de actualiteit, en dat je tijd vrijmaakt om ‘spontane’ tweets en posts online te zetten en te antwoorden en te reageren op nieuwe berichten.
2. Ken je medialandschap
Om een PR-campagne te laten slagen, is het belangrijk dat je de juiste journalisten van de juiste informatie voorziet. Welke dagbladjournalisten schrijven over de onderwerpen waar jouw bedrijf zich mee bezighoudt? En welke vakbladen of zakelijke online media zijn interessant? Breng het medialandschap in kaart dat van belang is voor jouw organisatie en bedenk vervolgens met welke boodschap je ze wilt bereiken. En vergeet je social kanalen niet, volg relevante journalisten, bloggers en influencers op jouw vakgebied om op de hoogte te blijven van wat hen bezighoudt.
3. Benut je data
Sommige PR-momenten liggen voor de hand, denk aan de introductie van een nieuw product of service. Maar bedenk dat er daarnaast ook nog legio andere manieren zijn om publiciteit te genereren. Het inzetten van data is er hier één van. Bekijk daarom welke unieke data er binnen jouw organisatie wordt verzameld en welke mogelijkheden tot publiciteit deze gegevens bieden. Heb je geen data tot je beschikking die je wilt delen met de buitenwereld, dan kan een onderzoek naar een actueel onderwerp uit je vakgebied een goede aanleiding voor bijvoorbeeld een persbericht zijn. Wees dus op de hoogte van wat er speelt.
4. Wees flexibel
Vooruit plannen, researchen, onderzoeksgegevens uitpluizen… Je zou bijna vergeten dat het in de PR ook vaak rennen en vliegen is. Houd je ogen en oren dus wijd open en haak in op discussies in de actualiteit die over jouw vakgebied gaan. Wees niet bang om van je te laten horen en je te mengen in het publieke debat. Want voor je het weet is het momentum voorbij en de kans verkeken om je expertise te laten zien.
Zoals gezegd: een garantie voor succes zijn bovenstaande tips niet, maar ze helpen je wel om goed voorbereid aan een PR-traject te beginnen. En mocht je het interessant vinden om een keer te sparren over de invulling van een PR-campagne, dan mag je natuurlijk altijd contact met ons opnemen.