• Nederlands
  • Engels
  • Duits
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Wisse Kommunikatie Wisse Kommunikatie
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Nieuws

Evalueer je communicatie met de Worldcom Self-Assessment Tool

Blog

De Worldcom Public Relations Group, ’s werelds grootste netwerk van onafhankelijke PR-bureaus, heeft een Communications Self-Assessment Tool online gezet waarmee bedrijven hun communicatie kunnen evalueren. Aan de hand van vragen die zijn opgesteld door PR-experts uit het netwerk en die 10 communicatiegebieden bestrijken, kan iedereen voor zijn eigen bedrijf nagaan of het goed beslagen ten ijs komt. Bijvoorbeeld op het gebied van strategische communicatie of crisiscommunicatie.

Zodra de vragenlijst is ingevuld, krijg je een evaluatie in je inbox van je communicatiestrategie en een overzicht van je sterktes, zwaktes en verbeterpunten.

 

Waarom?

Simpel: omdat de partners binnen het Worldcom-netwerk geregeld ervaren dat er op het gebied van communicatie nog winst te behalen valt voor bedrijven. Waar het vaak nog aan ontbreekt, is een solide communicatiestrategie die ingebed is in de algemene bedrijfsstrategie. Voor velen een open deur, maar in die communicatiestrategie komen zaken aan bod als:

  • kanalen die gebruikt worden
  • de boodschappen die overgebracht moeten worden
  • de dienst die gebruikt kan worden om alle communicatieinspanningen te analyseren en te optimaliseren.

 

De bedrijfsstrategie moet managers en medewerkers vertellen hoe ze de visie en de doelen van het bedrijf kunnen helpen verwezenlijken. Een goede interne communicatie is daarbij cruciaal, omdat medewerkers steeds belangrijkere ambassadeurs worden voor bedrijven en daarom ook kennis moeten hebben van het communicatieproces om de juiste boodschap naar buiten te kunnen brengen.

 

We hebben talloze communicatiekanalen tot onze beschikking, en veel bedrijven zien door die vele bomen het bos niet meer. FOMO (Fear of Missing Out) verleidt veel organisaties ertoe alle beschikbare kanalen te gebruiken. Met als risico dat de communicatie verzandt in een verzameling losse flodders. Het is daarom raadzaam om je in je strategie in eerste instantie alleen te richten op enkele specifieke doelgroepen en hun belangrijkste communicatiekanalen. Daarbij zou het zomaar kunnen gebeuren dat je een gigantisch populair medium als Facebook links moet laten liggen, simpelweg omdat jouw specifieke doelgroep er nauwelijks in geïnteresseerd is.

 

Netwerken is in de B2B van groot belang, maar niet elk kanaal is daar geschikt voor. Wisse Kommunikatie heeft daarom het Digital Authority Program ontwikkeld, waarmee ‘autoriteiten’ online aan hun zichtbaarheid werken door op maat gemaakte artikelen te verspreiden en door regelmatig nieuws uit de branche te delen. Het opzetten en onderhouden van het netwerk en het vergroten van het aantal volgers verstevigt niet alleen de positie van de desbetreffende autoriteit en zijn bedrijf, maar zorgt ook voor een constante stroom aan leads.

 

 

Durf jij te evalueren?

Waarschuwing: de evaluatie aan de hand van de Communications Self-Assessment Tool kan confronterend zijn. De tool geeft namelijk een meedogenloos inzicht in de sterke en zwakke punten van je bedrijf en brengt de aan de hand van een puntensysteem de onderdelen in beeld die goed presteren, die aandacht behoeven en die dringend moeten worden herzien.

En dan moet je wel tot actie overgaan, samen met je interne communicatiecollega’s of met de experts uit het Worldcom-netwerk. Hoe dan ook, je moed zal beloond worden: met de resultaten van de tool bij de hand kun je een communicatiestrategie opstellen die je bedrijf klaarstoomt voor de toekomst.

Ontwikkeld op basis van een tekst van Worldcom-partner HBI.