• nl
  • en
  • de
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Wisse Kommunikatie Wisse Kommunikatie
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Nieuws

Geen reclame op de publieke omroep: waarom zou je dat doen?

Blog

Het is nog geen feit, maar de plannen zijn wel uitgelekt: de NPO overweegt om alle reclame tot 20.00 uur in de ban te doen. Een bezuiniging van ongeveer 60 miljoen euro per jaar. En dat voor de publieke omroep, waar de discussie over budgetten en salarissen met regelmaat oplaait. Het lijkt erop dat de NPO net als de BBC wil zijn: de publieke omroep met kwalitatief hoge content, waar geen reclame wordt getoond.

Bij Wisse Kommunikatie hebben we regelmatig contact met journalisten en redacties van grote en kleine bladen, nieuwssites, platforms en omroepen. En al deze redacties voeren langzamerhand een steeds commerciëler beleid. Een publicatie wordt vaak aangevuld met een advertentie of een andere commerciële samenwerking. Kranten voeren steeds vaker betaalmuren in waardoor premium artikelen alleen voor abonnees te lezen zijn. Waar diverse media steeds meer financiële vergoedingen vragen, wil de NPO grotendeels reclamevrij worden. Een tegenstrijdige ontwikkeling, waarbij één simpele vraag rijst: waarom?

Net als de BBC?

Het lijkt er dus op dat de NPO een Nederlandse BBC wil zijn: geen reclameblokken en programma’s van hoge kwaliteit. Een mooi streven, maar haalbaar lijkt het niet. Natuurlijk worden er op de NPO ook kwaliteitsprogramma’s getoond, maar zolang de ‘beste zangers’ het amusementsgehalte hoog houden, hoeft de NPO niet te denken dat hij de BBC van de lage landen kan worden. Een beetje Hollandse nuchterheid lijkt eerder op zijn plaats: de NPO is de BBC niet en om te overleven heb je inkomsten nodig. Voor niets gaat de zon op.

Niet als de BBC!

De 60 miljoen die de NPO gaat mislopen, moet terugkomen uit lidmaatschappen, bezuinigingen en kabelmaatschappijen. Er komt dus minder geld om programma’s te maken (daar gaat de kwaliteit), de lidmaatschappen worden duurder en de kabelmaatschappijen verhalen het te bezuinigen bedrag op de burger. Ik ben ook niet dol op reclame, maar vanuit de omroepen gezien is het een flinke bron van inkomsten waar je niet zomaar zonder kunt. Tijdens een van de recente salarisdiscussies werd Matthijs van Nieuwkerk nog genoemd vanwege de inkomsten die hij voor de NPO binnenbrengt.

Hoe langer ik er over nadenk, hoe minder ik het begrijp. Het lijkt wel of de NPO het kleine jaloerse broertje van de BBC is. Het kleintje dat opkijkt tegen zijn grote broer en er alles voor doet om net zo te zijn als hij. Maar hoe aandoenlijk kleine broertjes ook kunnen zijn, ze moeten uiteindelijk hun eigen koers bepalen. Een koers die realistisch is en bij ze past. Het lijkt erop dat de NPO die koers nog niet heeft gevonden.

 

Marlous Fortuin