• nl
  • en
  • de
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Wisse Kommunikatie Wisse Kommunikatie
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Nieuws

Het fenomeen podcast: ook bij bedrijven steeds populairder

Blog

Luisteren naar een podcast tijdens het koken, onderweg naar een afspraak of nog even gauw voor het slapen gaan: het kan allemaal.  Het is een groot voordeel van het fenomeen podcast: ik, de luisteraar, heb zelf in de hand wanneer ik de informatie van een podcast tot mij neem. En die vrijheid en dat gemak maken mij blij, zeker in een tijd waarin er al zoveel ‘moet’ en aan tijd soms een gebrek is.

Uit onderzoek van The Pollack Group, een van de Amerikaanse partners in onze  Worldcom Public Relations Group, blijkt dat podcasts wereldwijd populairder zijn dan ooit. Sterker nog, ze zijn ‘hot’. Ook in Nederland is de populariteit van de podcast het afgelopen anderhalf jaar enorm gestegen. Inmiddels luisteren maar liefst 5,3 miljoen Nederlanders naar podcasts en ik ben daar al een paar jaar één van. Bijvoorbeeld naar de podcast ‘Bob’, die iemand mij een tijd geleden tipte. Na het horen van de trailer en het accent van de Vlaamse 84-jarige Elise was ik verkocht. Zowel de spanningsopbouw van de podcast – gaan we Bob, waar alles om draait, vinden aan het eind van de podcast – als de stem van Elise trokken mij over de streep om verder te luisteren.

Een podcast valt of staat met goede content en de juiste tone of voice. Het één kan niet zonder het ander. Al is een verhaal nog zo sterk, als iemand het verhaal met een monotone, nietszeggende stem inspreekt, vraag je (te)veel van de luisteraar. Omgekeerd kom je met een aangename stem misschien een heel eind, maar uiteindelijk gaat het ontbreken van goede content uiteindelijk toch vervelen.

Podcasts voor bedrijven

Ook zakelijke podcasts zijn tegenwoordig in trek. Vakspecialisten en- experts ontvangen maar wat graag nieuwe inzichten die hen verder kunnen helpen in hun werk. Een podcast biedt organisaties en merken een manier om op een creatieve en zinvolle manier contact te leggen met hun bestaande, maar ook nieuwe relaties, blijkt ook uit het eerdergenoemde onderzoek. Zo kun je een aflevering van jouw podcast volledig toespitsen op een nieuwe doelgroep, een manier die voorheen wellicht minder voor de hand lag. Vertelt je directeur als geen ander over je organisatie of jouw sector, of komen er in de maandelijkse nieuwsbrief de mooiste verhalen van medewerkers boven tafel over wat ze meemaken bij hun klanten? Deel ze via een podcast en breng de luisteraar dichter bij jouw bedrijf.

Maak je trouwens nooit druk over de houdbaarheidsdatum van je podcast, zeg ik uit ervaring. Als mijn interesse door een goede podcastaflevering is gewekt, kijk ik altijd of er eerder uitgebrachte afleveringen zijn. Zo ja, dan luister ik deze met liefde stuk voor stuk terug. En hierin blijk ik, voor toekomstige en reeds actieve podcastmakers, gelukkig niet de enige.

Onze eigen podcast

Ook wij zijn in de microfoon geklommen om onze kennis en expertise met de wereld te delen. Onze podcast ‘When iPod and Broadcast made (a) Podcast’ beluister je hier.

En dat niet alleen, we helpen jou ook graag met het opzetten van je eigen podcast: van het meedenken over de content tot het opzetten van het soundcloud-account, van het opnemen tot het editen van de podcast. Van a tot z.

Neem contact met mij op via simone.straten@wisse-worldcom.nl, dan zorgen wij samen dat jouw podcast binnen no-time te horen is op de fiets, in de auto, tijdens het koken, op de bank – of nog net voor het slapen gaan.