• nl
  • en
  • de
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Wisse Kommunikatie Wisse Kommunikatie
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Nieuws

Het Zwitserse zakmes van de communicatie: de case

Blog

De case, ofwel het verhaal uit de praktijk. Een verhaal dat illustreert wat jouw organisatie voor je klanten of patiënten doet. Een goede case is voor een communicatieprofessional als een Zwitsers zakmes: een handig gereedschap dat je voor veel verschillende doelen kunt gebruiken.

case wisseblog

Een case brengt een proces of project van begin tot eind in beeld. Van de eerste aanleiding of vraag tot de laatste conclusie. De nadruk ligt hierbij niet zozeer op de 5 W’s, maar vooral op het ‘hoe’. En hiervoor geldt, net als voor het rode, multifunctionele zakmes: hoe uitgebreider hij is, des te meer je ermee kunt in zowel je externe als je interne communicatie.

Nieuwstool
Sluit je case aan op de actualiteit? Of zijn de resultaten opvallend, choquerend of gewoonweg nieuwswaardig? Deel de case met je doelgroep. Via je website, social media-kanalen en, in geval van een hoge nieuwswaarde, met andere relevante media zoals dagbladen en portals.

Wervingstool
In een case laat je niet alleen zien wat je doet, maar ook hoe je het doet. Hiermee geef je toekomstige medewerkers een kijkje in de keuken en achter de schermen. Hoe is het om bij jullie te werken? Hoe pakken jullie de dingen aan? Zo dus!

PR-tool
Kunnen anderen wat leren van je case? Is het een best practice op een specifiek vakgebied? Pitch je case bij een relevant vakblad. Als de redactie je verhaal interessant vindt voor haar lezers, heeft zij goede content en jij een platform waarop jouw kennis wordt gedeeld.

Acquisitietool
Wanneer je die potentiële klant vertelt wat je kunt, zijn cases zijn ideaal om je verhaal te illustreren en te ondersteunen. Een uitgebreide case kan ook de basis vormen voor een webinar, lezing of workshop.

Onboardingtool
Weet die nieuwe medewerker nog niet zo veel over jullie bedrijf en de manier van werken? Laat hem tussen alle introducties en uitleg door even bijkomen met een kop koffie en een interessante case. Vraag om feedback, dat kan nieuwe inzichten opleveren.

Portfoliotool
Je website, je YouTube-kanaal, een presentatie bij de klant: allemaal mooie plekken om je kennis en ervaring te illustreren met goed uitgewerkte cases.

Advertentietool
Een pagina gekocht in de lokale huis-aan huis? Kies voor een advertorial in plaats van een advertentie en vul de ruimte met een case. Zo vertel je niet dat je de beste bent, maar waarom dat zo is.

Relatiemanagementtool
Natuurlijk informeer je jouw klant over de case en vraag je toestemming voor het gebruik van foto’s, video’s en logo’s. Maar je kunt de klant echt betrekken door hem te interviewen en zijn ervaring (lees: tevredenheid) in de case te verwerken.

Evaluatietool
Na de afronding van het project evalueer je met het team. Wat ging er goed en wat kon er beter? Wat hebben we ervan geleerd? Legt het vast in een case. Dat leest lekkerder weg dan het gemiddelde evaluatierapport.

Opleidingstool
Ook je junioren moeten leren. Niet alleen van het behaalde resultaat, maar ook van het proces. Laat ze van hun project een case maken. Dit ondersteunt hen in hun leerproces en geeft jou inzicht in hun werkwijze.

Naslagtool
Er start een nieuw project dat ergens een belletje doet rinkelen. Hebben we zoiets niet eerder gedaan? Je pakt de case erbij en ziet hoe de situatie toen is aangepakt.

Gelegenheidstool
Bestaan jullie 10 jaar? Of gaat die geweldige projectleider op wereldreis? Bundel je cases in een glanzende uitgave of monteer de video’s tot een indrukwekkende tijdlijn. Een mooi afscheidscadeau of relatiegeschenk.

Benieuw hoe zo’n case eruit kan zien? Onze consultants schrijven regelmatig cases voor onze opdrachtgevers én voor onszelf.