• Nederlands
  • Engels
  • Duits
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Wisse Kommunikatie Wisse Kommunikatie
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
News

“LinkedIn… dat is toch een platform voor Boomers?”

Blog

Aldus mijn dochter van 14. “Euh, ja…. Ook”, was mijn niet al te scherpe antwoord. Maar ik begrijp haar vraag. LinkedIn is actief sinds 2003, en voor haar dus net als de TV iets waar oude mensen naar kijken.

Wat mij betreft is dit platform – ondanks zijn 740 miljoen accounts wereldwijd, waarvan 5 miljoen in Nederland – ondergewaardeerd. Of in ieder geval te weinig actief gebruikt. En niet alleen door de ‘generatie TikTok’.

Net als voor vele andere platformen geldt ook voor LinkedIn dat je eruit haalt wat je erin stopt. En ik kan me dan ook goed voorstellen dat de huidige jongeling of jonge professional, die doorgaans sneller van social-platform wisselt dan een veertigplusser van sokken, niet de tijd vindt om het onderste uit de kan te halen. Jammer.

Want je kunt op LinkedIn bijvoorbeeld prachtige resultaten boeken op het gebied van thought leadership met behulp van een Digital Authority Program. Als je maar de juiste content post, met de juiste mensen en groepen linkt en de interactie aangaat, en dat vooral structureel blijft doen.

Maar je kunt ook eenvoudiger beginnen. Het LinkedIn Algorithm Report 2021, dat door vele LinkedIn-gebruikers al uitgebreid besproken is, voorziet in een groot aantal zeer bruikbare tips.

Ik heb hier een samenvatting voor je. De prioritering is van mezelf.

 

  1. Creëer goede content. Content is king. Long live the king!

 

  1. Een klik op de melding ‘… meer weergeven’ achter de eerste 3 regels van je bericht heeft meer impact dan een druk op de knop ‘Interessant’. Zorg dus dat je je volgers ertoe verleidt om door te klikken naar de rest van je content
  2. Je timing is cruciaal; je posts werken het best in de ochtend, van 08:00 – 11:00 uur
  3. De eerste twee uur nadat je je bericht hebt geplaatst, slaat het algoritme aan het analyseren. Zorg ervoor dat je in die tijd betrokkenheid bij je volgers genereert
  4. Polls en berichten met documenten krijgen meer aandacht van het algoritme dan ‘plattere’ content
  5. Gebruik minimaal 8 regels tekst en/of andere interessante content, zoals video of presentaties, om de aandacht van je bezoekers vast te houden
  6. Persoonlijke hashtags die ook nog eens in je profiel staan, geven je engagement een serieuze boost
  7. Idealiter heeft je video heeft een vierkant formaat, duurt hij tussen de 45 en 60 seconden, is hij ondertiteld en upload je hem op LinkedIn zelf of link je naar Vimeo
  8. De optimale lengte van een bericht is 1.470 tekens
  9. Het optimale aantal hashtags is drie tot vijf
  10. Werknemers commentaar laten geven op een bedrijfspost heeft acht keer meer impact dan ze de post te laten delen
  11. Jouw shares geven de auteur van het oorspronkelijke stuk meer views, maar doen helemaal niets voor je eigen views
  12. Als je je bericht in het eerste uur na publicatie bewerkt, heeft dat een negatief effect op je bereik
  13. Als je zelf als eerste reageert op je eigen bericht resulteert dat in minder views, omdat LinkedIn denkt dat je zijn algoritme voor de gek wilt houden
  14. Tag alleen mensen waarvan je echt wilt dat ze deelnemen aan de discussie. Als de meerderheid van de mensen die in je bericht zijn getagd niet reageert, is het algoritme meedogenloos

En ten slotte:

 

  1. Creëer goede content. Content is king. Long live the king!

 

Meer info? Neem gerust contact met ons op. We zijn onder andere hier te vinden: https://www.linkedin.com/company/wisse-kommunikatie

 

Serge Beckers