• nl
  • en
  • de
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Wisse Kommunikatie Wisse Kommunikatie
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Nieuws

Maakt deze tool het PR-bureau overbodig?

Blog

Het is altijd goed om te zien dat er partijen zijn die ons mooie vak op de kaart willen zetten. Want laten we eerlijk zijn; daar zijn wij als PR-bureaus zelf niet heel goed in. Onlangs betrad Presscloud de markt met, zoals zij het zelf noemen, de ‘Ikea voor PR’. Nieuwe, verfrissende tools zijn altijd welkom in een vakgebied waar dingen snel veranderen, maar deze startup grijpt terug op iets wat al een tijdje op z’n retour is, het ‘good old’ persbericht. En daarnaast is PR en mediarelaties zoveel meer dan het versturen van een persbericht of ‘het nieuws halen’.

Misschien is het goed om gelijk een geheim te delen: wij als PR-bureau werken ook met een tool voor het verzenden van persberichten, namelijk smart.pr. En daarbij maken wij ook gebruik van de database met daarin de contactgegevens van redacties en journalisten. Niet verder vertellen, hè? En ook werken wij al jaren met een andere PR-tool, Presspage, waarmee we voor klanten onder meer een online newsroom kunnen inrichten. Wat hebben deze twee PR-tools met elkaar gemeen? De content die we voor klanten produceren kunnen we op deze manier snel, effectief en doelgericht verspreiden. Maar daar is ook gelijk het welbekende addertje onder het gras: dergelijke tools zijn weinig effectief zonder goede, journalistieke content.

Kracht van herhaling

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat als je alleen een persbericht wilt versturen je noch een PR-bureau noch een tool als Presscloud nodig hebt. Schrijf een persbericht, maak een overzicht van de media waarin je hoopt te verschijnen, zoek online naar de bijbehorende e-mailadressen, plak het bericht in Outlook en versturen maar.

Maar in de dagelijkse praktijk zien wij het aantal persberichten dat wij voor klanten versturen sterk daalt. Sterker nog, wij raden (nieuwe) klanten sowieso af om eenmalig en standalone een persbericht te versturen. Het gaat om de kracht van de herhaling en het uitzetten van een structurele mediacampagne, die ervoor zorgt dat een organisatie constant in de (social) media verschijnt, steeds weer met een andere nieuwswaardige invalshoek. Je moet het spannend maken en houden.

Het gaat erom dat je als bedrijf – groot, klein, jong of oud – de doelgroep op de juiste tijd, via het juiste platform en met de juiste content bereikt. In de productie en distributie van content zien we dan ook een sterke verschuiving naar het schrijven van blogs en artikelen die enerzijds bij media worden aangeboden, maar ook steeds vaker worden ingezet voor het ondersteunen van online marketing campagnes en marketing automation. Vergeleken hiermee is het versturen van een eenmalig persbericht als schieten met hagel.

Ik waardeer het dat een bedrijf als Presscloud het persbericht weer op de kaart zet, maar het zou zo maar kunnen dat het startups uiteindelijk in de armen van een PR-bureau drijft, als bijvoorbeeld blijkt dat dat item in EditieNL uitgewerkt is en er nieuwe ideeën en verse content nodig zijn. We zullen zien of de tool, zoals het bedrijf claimt, het PR-bureau overbodig maakt. Wij hebben sterk het vermoeden van niet.

Peter Drent