• nl
  • en
  • de
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Wisse Kommunikatie Wisse Kommunikatie
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Nieuws

Playful work design in de PR

Blog

In mijn wereld met het nieuwe normaal sta ik op, zet ik een kop koffie, ga ik aan mijn keukentafel zitten en klap ik mijn laptop open.

Thuiswerken. Geen woon-werkverkeer, niet op de fiets met mijn neus in de wind, en ook geen leuke binnenkomst op kantoor met collega’s die me begroeten met verhalen over het weekend. Mijn eigen routine, best saai… Iedereen werkt thuis en motivatie houden wordt steeds lastiger. Totdat ik het principe van ‘Playful Work Design’ tegenkwam.

Playful Work Design

Arnold Bakker is hoogleraar arbeids- en organisatiepsychologie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. De afgelopen maanden heeft hij een nieuwe manier ontwikkeld om de bevlogenheid van medewerkers toe te laten nemen: ‘Playful Work Design’. Bij deze speelse werkvorm maak je bestaande werktaken leuker door er een competitieve of creatieve draai aan te geven.

Competitie

Met competitie wordt in dit geval overigens niet bedoeld dat je een wedstrijd met je collega’s aangaat, maar een wedstrijd met jezelf. Een wedstrijd met collega’s levert namelijk stress op (en laten we eerlijk zijn, wie wil er nu nog meer stress), terwijl een strijd met jezelf, bijvoorbeeld om een nieuw record te vestigen, je juist motiveert.

Zo zou je bijvoorbeeld kunnen proberen 10 mailtjes zo snel mogelijk weg te werken. Houd de tijd bij en probeer deze een dag later te verbeteren. Ik pas het spelelement ook toe bij het verzamelen van knipsels en het online zetten van ons dagelijkse nieuws; repetitieve administratieve klussen, die ik nu met een speelse werkvorm opvrolijk door te kijken hoe snel ik kan worden.

Creativiteit

Bestaande taken op een nieuwe, creatieve manier aanpakken is voor mij persoonlijk de manier gebleken om mijn werkdag een boost te geven. Daar kwam ik aan het begin van de coronacrisis achter dankzij mijn collega Simone Straten. Bij Wisse houden we dagelijks een Social Call, om koffiepraat uit te wisselen en met elkaar in contact te blijven. Ergens in april begon de call compleet anders dan anders; met vrolijke muziek kwam Simone in beeld met een grote zonnebril op, en wierp ze zich op als quizmaster. Ze had een vragenronde voorbereid over onderwerpen waarvan ze wist dat ze de interesse hadden van haar collega’s. Toen zelfs ongedwongen online-koffiegeklets al een sleur dreigde te worden, bracht deze actie meteen een nieuwe dynamiek teweeg.

Persoonlijk vind ik het ook leuk om mijn eindeloze vloed aan emails steeds van een andere enthousiaste begroeting en afsluiting te voorzien. Mij viel op dat dat in goede aarde viel bij mijn contacten, en sindsdien meen ik zelf ook steeds vaker mails te ontvangen met creatieve formuleringen. En heel eerlijk: van dit soort gepersonaliseerde krabbeltjes word ik heel blij, waardoor mijn werkdag voorbij vliegt.

En dit creativiteitsprincipe kun je zelfs doortrekken naar een proces dat eigenlijk al creatief zo moeten zijn, maar dat vaak nog begint bij copy-paste: de pitch. Zie die niet als een verplicht nummer maar als een kunstwerk waarin je al je creativiteit kwijt kunt, en je zult zien dat zowel het proces als resultaat en je werklust  beter worden.

Zo zijn er veel manieren waarop Playful Work Design je kan helpen je werk nog leuker te maken, ook in de PR. Belangrijk is wel dat de manier die je kiest bij jou past. Ben je een creatieve persoonlijkheid, probeer dan je taken creatiever uit te voeren. Hou je meer van het spelelement, bedenk dan een persoonlijke uitdaging.

In tegenstelling tot bij gamificatie, waarbij je werkgever manieren bedenkt om taken speelser in te richten, is bij Playful Work Design je eigen initiatief en pro-activiteit cruciaal. Waar theorieën zeggen dat een gebrek aan autonomie een bron van werkdruk en werkstress is, biedt Playful Work Design dé kans om zelf eventuele werkstress te verminderen.