• nl
  • en
  • de
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Wisse Kommunikatie Wisse Kommunikatie
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Nieuws

Programmatic Advertising - op maat gemaakte advertenties met behulp van algoritmes

Blog

We zijn ons er niet altijd van bewust, maar op elke hoek van de straat kom je het wel tegen: programmatic advertising. Dit begrip omvat het automatisch inkopen van digitale advertenties, zoals je die bijvoorbeeld ziet bij een bushalte of op een vliegveld,  of op social media-kanalen en vidoplatformen. Een slim algoritme bepaalt aan de hand van de verschillende fasen van programmatic advertising welke reclame waar getoond wordt. Nog nooit van programmatic advertising gehoord? Geen probleem. Wij vertellen je graag wat je erover moet weten.

Programmatic Advertising in een paar stappen

De geavanceerde algoritmen die aan de basis liggen van programmatic advertising geven bedrijven de mogelijkheid om in enkele seconden heel gericht advertenties in te kopen. De koop en verkoop van advertenties verloopt in realtime via een geautomatiseerd systeem op specifieke platforms.

De algoritmen verzamelen daartoe de gegevens van online-gebruikers en selecteren op basis van hun browsergeschiedenis passende advertenties. Een concrete toepassing: de marketeers van een software-onderneming willen de afzet van hun software verhogen en gebruiken een platform voor programmatic advertising, dat klantgegevens levert.

De gegevens die in dit verband interessant zijn:

  • Demografische gegevens (man/vrouw, leeftijdscategorie 25-45)
  • Apparaat (desktop/laptop)
  • Interesse (bestanden, codering, UX-design, applicatie-optimalisatie)
  • Gedrag (zoekt dagelijks naar informatie over software ontwikkeling)

Na het registreren en analyseren van de data kiest het platform op basis van de gegevens de geschikte doelgroep voor de software-advertentie. Vervolgens koopt het platform via een veiling een digitale advertentievoorraad, waarbij het natuurlijk in het bijzonder let op advertentiepagina’s die voor softwareontwikkelaars relevant zijn.

Gericht reclame maken met programmatic advertising

Een van de grote voordelen van programmatic advertising is dat je je beslissingen kunt baseren op basis van data. Zo garanderen de advertenties zowel optimale resultaten voor de adverteerders als inkomsten voor de websitebeheerders.

Een belangrijk voordeel van deze benadering is de extreme flexibiliteit van programmatic advertising om de juiste doelgroep aan te spreken. Een desktop-advertentie heeft bijvoorbeeld een ander effect als de advertentie ook voor mobiele apparaten geoptimaliseerd is. Programmatic-platforms nemen de beslissing voor de juiste insteek over van de ‘traditionele’ marketeer. En zetten bijvoorbeeld in op de onderstaande mogelijkheden.

Display advertenties

Display-advertenties verschijnen in de kop- of voettekst en aan de zijkant van een website. Adverteerders werken hiervoor samen met advertentienetwerken zoals Google, Snapchat en Microsoft. Dergelijke advertenties vergemakkelijken de koop en verkoop van advertentietijd en leveren geld op door het aantal clicks en de vertoningsgegevens.

 

 

Video-advertenties

Video-advertenties zijn veelzijdig en kunnen als in-stream, pre-roll-, mid-roll-, post-roll, out-stream- en als in-display advertenties weergegeven worden. In-display advertenties worden als aanbevolen advertenties op video-sharing platforms getoond. Tevens worden ze duidelijk als advertentie gemarkeerd.

 

 

Social media-advertenties

Social media-advertenties worden door platformen aangeboden en aangepast op gebruikersgedrag. De verzamelde data bepaalt welke advertentie de gebruiker ziet, wanneer en in welk formaat. Dit zelfde principe wordt gebruikt bij influencer-marketing. De platformen selecteren de influencers, nemen contact op en automatiseren de campagne.

 

Afbeelding 3: Programmatic advertising op Instagram

 

Gerichte advertenties als hulpmiddel voor marketeers

Kortom: programmatic advertising is een geautomatiseerd proces dat reclame-uitgaven maximaliseert én de resultaten in realtime toont. Voor marketeers is het optimaliseren van een campagne-omzet een van de hoofddoelen, programmatic advertising kan daarbij erg handig zijn. Niet alleen omdat het proces de doelgroepen optimaal weet te bereiken, maar ook omdat het ‘schieten met hagel’ voorkomt en dus kosten bespaart.

 

Deze blog is gebaseerd op een artikel van onze Duitse partner HBI Helga Bailey GmbH – International PR & MarCom