• nl
  • en
  • de
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Wisse Kommunikatie Wisse Kommunikatie
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Nieuws

Social selling – de beste aanvliegroute voor duurzame klantenbinding

Blog

Social selling is een alom geaccepteerde methode voor het werven en behouden van klanten. Sterker nog: het concept is koude acquisitie inmiddels voorbijgestreefd, omdat het een hoger succespercentage heeft. In deze blog vertellen we je meer over de instrumenten die je kunnen helpen om social selling te integreren in je bedrijf.

Wat is Social selling?

Maar laten we beginnen bij het begin. Wat is social selling precies? Bij social selling maak je gebruik van je online-bedrijfsprofielen om een netwerk op te bouwen van mensen uit dezelfde sector en met vergelijkbare interesses. Het doel van deze methode is nieuwe klanten te werven of de band met bestaande klanten te verstevigen door middel van relevante informatie.

Tools voor social selling

Maar: als je social selling inzet bij de acquisitie van klanten wordt echter al snel duidelijk hoe tijdrovend deze aanpak kan zijn. Het verzamelen en creëren van passende en doeltreffende content voor je volgers, contact onderhouden met de community, succesfactoren in kaart brengen en je content optimaliseren… er zijn taken die minder voeten in de aarde hebben. Er zijn gelukkig tools die deze opgave vereenvoudigen en die zorgen dat je content een groter bereik heeft en meer interactie ontketent.

Zoals daar zijn:

Sendible

Met Sendible kun je al je social mediaprofielen, zelfs voor verschillende merken en opdrachtgevers, via één platform beheren. Met de tool is het mogelijk om berichten op verschillende platforms in te plannen en te posten en je e-mail-account aan het systeem te koppelen. Sendible is geschikt voor kleine tot middelgrote bedrijven.

Hootsuite

Een mooi alternatief is Hootsuite. Ook deze tool biedt veel mogelijkheden om social selling succesvol in je bedrijf te introduceren, en bevat features als social listening, content-aanbevelingen en notificaties wanneer er over je bedrijf of merk gesproken wordt. Afhankelijk van de add-ons die je instelt, zijn er extra kosten aan het gebruik van Hootsuite verbonden. Maar juist dankzij de personaliseerbare add-ons kunnen zowel kleine als grote bedrijven gebruikmaken van Hootsuite.

Buffer

Buffer is een simpele, haast minimalistische oplossing voor bedrijven die vertrouwd willen raken met sociale mediaplanning en social selling. Deze oplossing biedt alle functies die je nodig hebt om je sociale mediakanalen systematisch te beheren en te analyseren. Bovendien krijg je met Buffer toegang tot de tool Pablo, waarmee je graphics voor je kanalen kunt creëren en delen.

Obi4Wan

Wij bij Wisse Kommunikatie gebruiken Obi4Wan, zowel voor onszelf als voor onze klanten. OBI4wan biedt innovatieve tools voor social media management, is sterk op het gebied van chatbots, en wordt door steeds meer organisaties gebruikt voor mediamonitoring en voor het verkrijgen van media-inzichten. Het is een AI-gestuurde totaaloplossing voor klantbetrokkenheid en reputatiemanagement.

Wat is Employee Advocacy?

In het kader van social selling willen we ook graag employee advocacy vermelden. Employee advocacy richt zich – zoals de naam zegt – specifiek op de werknemers van een bedrijf die op sociale media als ambassadeurs van het merk kunnen fungeren. Het doel is om het bedrijf een persoonlijke touch te geven, onder andere door expertise te delen en het bedrijf als een opinieleider te positioneren. Om de resultaten van jouw employee advocacy-strategie in één oogopslag te kunnen zien en om snel alle relevante informatie te kunnen verstrekken, zijn er verschillende tools om je merkambassadeurs te mobiliseren.

Voorbeelden van employee advocacy tools voor social selling
LinkedIn Elevate

LinkedIn Elevate is een extensie voor het alom bekende sociale netwerk. Met Elevate kan relevante content op sociale media sneller en gemakkelijker gezien en gedeeld worden door medewerkers. Cross-posting verhoogt het bereik van berichten, content kan zowel op LinkedIn als op Twitter gedeeld worden. Elevate is beschikbaar voor bedrijven met minstens 80 medewerkers en richt zich dus op middelgrote en grote bedrijven.

Oktopost

Oktopost is een drie-in-één oplossing, die exclusief voor B2B-bedrijven is ontworpen. De tool biedt de mogelijkheid om sociale mediaberichten te plaatsen, te plannen en te delen met medewerkers om direct bereik te genereren. Daarnaast biedt Oktopost de mogelijkheid om sociale mediacampagnes direct op het platform te creëren.

Sociabble

Sociabble is naar eigen zeggen een tool voor employee advocacy, social selling, interne communicatie en brand advocacy, die content generation, tracking en een lesmodule combineert. Het speelse concept geeft medewerkers punten wanneer zij acties uitvoeren (berichten delen of liken) die leiden tot een ranking binnen het bedrijf. Kleine quizjes vergroten de kennis van medewerkers op het gebied van social selling. Het concept zorgt voor meer motivatie en commitment onder medewerkers. Bovendien heeft iedere medewerker toegang tot een persoonlijk dashboard waarop zijn sociale mediaprestaties te zien zijn. Ook biedt Sociabble een centraal platform waar de algehele prestatie te zien is.

Waarom zou je vertrouwen op social selling tools?

Social selling is een duurzame oplossing om langdurige relaties met je klanten op te bouwen. Maar deze lange termijnstrategie heeft tijd, kennis en voortdurende evaluatie nodig om zijn vruchten te kunnen afwerpen. Veel tools kunnen je helpen om tijd te besparen en snel resultaten te behalen. Als je maar weet welke het best past bij jouw situatie en ambities. Als je geïnteresseerd bent in social selling en graag wilt weten welke tools het beste bij jouw bedrijf passen, helpen wij je graag.

Deze tekst is gebaseerd op de blog van Melanie KehlMarketing Assistent bij HBI Helga Bailey GmbH – International PR & MarCom