• nl
  • en
  • de
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Wisse Kommunikatie Wisse Kommunikatie
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Nieuws

Soundmarketing – het klinkt communicatieprofessionals als muziek in de oren

Blog

In ons vak wordt de invloed van zintuiglijke prikkels in de merkbelevenis steeds belangrijker. Een merk moet niet alleen een goed product of service bieden, maar graag ook visueel stimuleren. Al deze prikkels van een merk worden sensorische marketing genoemd. In deze blog ga ik dieper in op een onderdeel daarvan, namelijk soundmarketing.

Iedereen kent het. Een liedje dat je heel even langs hebt horen waaien, blijft de hele dag in je hoofd hangen. En hoe vaak is het niet een stomme jingle uit een reclame? Of dat ene deuntje dat je meteen terug doet denken aan de pannenkoeken van je oma omdat ze dat elke zondag in de keuken afspeelde? De kracht van akoestische prikkels hoeft geen verdere uitleg.

Akoestische prikkels worden al heel lang ingezet door marketeers in de vorm van jingles. Maar nu, in de tijd van spraakassistenten zoals Siri van Apple, Alexa of de Google Home speakers, zien we een hernieuwde zoektocht naar akoestische merkidentiteiten. Was het juiste geluid de afgelopen decennia vaak een leuke bijkomstigheid, inmiddels is het een toevoeging van onschatbare waarde.

De opkomst van de spraakassistent verandert namelijk de manier waarop mensen zoeken. Volgens Comscore zal meer dan 50 procent van de zoekopdrachten in de VS tegen 2020 worden afgehandeld door spraakassistenten, waarvan een derde via Smartspeaker. Spraakassistenten worden niet alleen  gebruikt door de technofiele generatie’, jongere mensen, maar ook door 65-plussers, blijkt uit een onderzoek van Deloitte: “Oudere mensen die spraakassistenten hebben ontdekt, gebruiken ze vaker dan de mensen van middelbare leeftijd”. De intuïtieve bediening via de stem betekent dat zelfs mensen die terugdeinzen voor het touchscreen van hun smartphone gebruik kunnen maken van de hedendaagse features. De brede acceptatie van de technologie in combinatie met het groeiende gebruik door alle leeftijdsgroepen maken het onderwerp audio-identiteit nu zeer relevant voor merken. Wie als merk actueel wil blijven, mag deze trend niet negeren.

Een van de eerste bedrijven die zich realiseren hoe belangrijk hun eigen geluid is in deze nieuwe golf van audiohype, is Mastercard. Het creditcardbedrijf verwacht dat de omzet mede door spraakgestuurde aankopen tegen 2022 ongeveer 40 miljard US dollar zal bedragen. Mastercard heeft daarom een complexe audio-identiteit ontwikkeld met zijn eigen, veelzijdige, aanpasbare melodie die akoestisch het betaalproces ondersteunt. Priceless? Dat niet. Wel extreem waardevol.