• nl
  • en
  • de
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Wisse Kommunikatie Wisse Kommunikatie
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Nieuws

Vijf conclusies uit het 2019 Global Communications Report van USC Annenberg Center For Public Relations

Blog

Vijf conclusies uit het 2019 Global Communications Report van USC Annenberg Center For Public Relations

Het jaarlijkse USC Annenberg Communications Report heeft een aantal interessante trends blootgelegd, die zowel voor opdrachtgevers als communicatiebureaus stof tot nadenken zouden moeten zijn. Onze Worldcom-partner in Los Angeles, The Pollack PR Marketing Group, heeft ze op een rij gezet.

  1. De aanhoudende beweging naar geïntegreerde communicatie, met een focus op planning en creativiteit

Een van de belangrijkste trends in onze branche is de aanhoudende en toenemende integratie van PR en marketing. Deze integratie veroorzaakt structurele veranderingen binnen bedrijven. Als gevolg daarvan veranderen zowel bureaus als communicatie- en marketingafdelingen van bedrijven hun werving- en selectiepraktijken en gaan ze steeds meer op zoek naar creatievelingen en planners

  1. PESO-kanalen: het onderscheid verdwijnt

Het verschil tussen de componenten van het PESO-model, paid, earned, shared en owned, verliest zijn relevantie voor de gebruiker. Het is belangrijker om de juiste media te kiezen voor de juiste doelgroep dan nauwgezet onderscheid te maken tussen mediatypen. USC Annenberg voorspelt dat men over vijf jaar zelfs geen onderscheid meer kan maken tussen de kanalen.

  1. Er bestaat een discrepantie tussen welke mediacomponenten belangrijk zijn, welke componenten marketingprofessionals belangrijk vinden, en welke componenten CEO’s belangrijk vinden

Aangezien de zaken in de PR en marketing blijven veranderen, moeten bureaus de verantwoordelijkheid nemen voor het oplossen van die discrepantie; dit doen ze door strategieën en tactieken uit te werken die de communicatie van de C-suite, de interne marketingprofessionals en de bureaumensen met elkaar in lijn brengen.

  1. Communicatieprofessionals moeten communicatief veelzijdiger worden en kennis opdoen van data

Het is van het grootste belang dat communicatieprofessionals meer vaardigheden verwerven, met name op het gebied van ‘nieuwe’ content-vormen als videoproducties, podcasts en grafisch ontwerp. Het is ook belangrijk dat mensen meer kennis opdoen van hetgeen er gebeurt op het gebied van data. Het vermogen om kunstmatige intelligentie en andere informatietechnologieën te begrijpen en in te zetten, zal een onderscheidende factor worden. Machines zullen probleemloos bergen gegevens blijven ophalen en analyseren, maar het is aan de communicatieprofessional om deze op de juiste manier te duiden en in te zetten.

  1. Nieuwe technologieën, nieuwe concurrenten en een voortdurende focus op het opbouwen van relaties

Slimmere marketing en betere manieren om resultaten te meten en te verantwoorden zijn cruciaal voor de acceptatie van nieuwe technologieën. PR-bureaus concurreren nu regelmatig met reclamebureaus, digitale agencies en managementconsultants, en de voortschrijdende techniek bevordert deze convergentie. Het opbouwen van relaties blijft echter een onderdeel dat met name stevig verankerd is in de PR.

 

Het volledige 2019 Global Communications Report van USC Annenberg Center for Public Relations is hier te downloaden.