• Nederlands
  • Engels
  • Duits
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Wisse Kommunikatie Wisse Kommunikatie
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
News

Wat is content automation?

Blog

Bedrijven vuren iedere dag tussen de 6.000 en 10.000 advertenties op ons af. Via blogs, video’s, podcasts, advertenties, advertorials en social media posts en andere content vechten je concurrenten en jij om de aandacht van de consument. Het is dus lastig om op te vallen in al dat mediageweld.

En toch kan jouw organisaties zichtbaarder zijn dan de concurrent. Hoe? Op de eerste plaats door te zorgen dat je je doelgroepen benadert op basis van een contentstrategie. Onderzoek van social data-bureau Soda wijst uit dat slechts 41% van de Nederlandse bedrijven een contentmarketingstrategie heeft. Daar hangt je eerste fruit op plukhoogte.

Binnen die strategie is natuurlijk niet alleen de frequentie van belang, maar ook de kwaliteit van je content. Het gaat erom dat de content die je aanbiedt echt relevant is voor jouw doelgroep. Dat klinkt logisch, maar in de praktijk zie je nog vaak  ‘megafooncontent’ verschijnen, waarin de verspreider ervan vooral roept wat hij vindt dat zijn doelgroep moet weten, en niet zozeer wat zijn doelgroep daadwerkelijk wil weten. Een marketingbenadering versus een journalistieke insteek, eigenlijk.

Deze twee inzichten hebben geleid tot het concept dat Wisse Kommunikatie ontwikkeld heeft: content automation; de combinatie van journalistieke content en marketing automation.

 

Het doel van content automation is de betrokkenheid van doelgroepen binnen essentiële beslistrajecten te vergroten door het (geautomatiseerd) aanbieden van relevante en journalistieke content.

 

De journalistieke kant verklaard:

door de informatieve en overtuigende kracht van journalistieke content structureel in te zetten, raakt de doelgroep bij iedere stap in het proces op inhoud meer overtuigd van het product, de dienst of de reputatie van een bedrijf. Hierbij kan sprake zijn van owned content, maar ook van earned, shared en paid.

De marketing automation-component uitgelegd:

door de impact van de journalistieke content in de verschillende fases van de funnel te testen en te optimaliseren, worden op belangrijke momenten in het beslissingsproces contactmomenten ingezet en waar mogelijk geautomatiseerd, om uiteindelijk leads te converteren naar klanten, sollicitanten naar medewerkers, en gebruikers naar ambassadeurs.

In de whitepaper die we over dit onderwerp geschreven hebben, lees je onder andere:

  • Hoe je de band met je doelgroepen personaliseert én automatiseert
  • Wanneer je welke content inzet
  • Wat de voordelen zijn van content automation.

 

Vul het onderstaande formulier in om de whitepaper te downloaden.