• nl
  • en
  • de
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Wisse Kommunikatie Wisse Kommunikatie
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Nieuws

Wisse Kommunikatie wint BOI Award voor Best Use of PR met thought leadership Case SCHELL

Blog

Netwerken en kennisuitwisseling zijn belangrijke activiteiten in het communicatievak. Daarom is Wisse Kommunikatie aangesloten bij een aantal internationale netwerken. Zo ook bij het internationale E3 Netwerk. E3 is een wereldwijde netwerk van onafhankelijke marketing communicatie bureaus. Ieder jaar reikt het netwerk de Best of International Awards (BOI Award) uit voor uitzonderlijke marketing campagnes. In 2020 werd voor het eerst ook een prijs uitgereikt voor Best Use of PR, omdat veel marketingbureaus tegenwoordig ook PR in hun campagnes integreren. De BOI Award ceremonie van het E3 netwerk van 2020 werd dit jaar virtueel gehouden en Wisse Kommunikatie werd met de prijs voor PR bekroond voor de thought leadership case van SCHELL, een Duitse armaturenspecialist uit de sanitaire sector.

Wisse werkt al sinds 2015 voor SCHELL en werd ingeschakeld om te helpen de naamsbekendheid op de Nederlandse markt te vergroten. Hiervoor werden persberichten over bedrijfs- en productnieuws verstuurd aan de Nederlandse media. Het werd al snel duidelijk dat deze strategie nog uitgebreid kon worden voor meer impact. Wisse adviseerde SCHELL om meer in te gaan op zaken die binnen de markt speelden om een expertpositie op te bouwen. Gelukkig is het Duitse familiebedrijf niet alleen een expert in de productie van goede producten maar ook een echte innovator op het gebied van elektronisch armaturen en installatiebeheer voor behoud van drinkwaterhygiëne. Met deze expertise was het mogelijk om de communicatie strategie in Nederland aan te passen en een campagne te ontwikkelen met als doel een thought leadership positie op te bouwen.

Thought leadership

Thought leadership is gedefinieerd als ‘een visie binnen de communicatiestrategie die uitgaat van de inhoudelijke kennis binnen de organisatie op een specifiek vakgebied.’ Hiermee kunnen ondernemingen zich onderscheiden van de concurrentie door een autoriteit te worden op bepaalde kennisgebieden. Om dat te bewerkstelligen moet wel een bepaalde expertise aanwezig zijn in het bedrijf. In het geval van SCHELL was er niet alleen een innovatieve R&D afdeling die nieuwe oplossingen voor het beheer van waterinstallaties in gebouwen ontwikkelde, maar het bedrijf heeft ook een bekende microbioloog in dienst, die zich gespecialiseerd heeft in onderhoud van leidingsystemen voor waterkwaliteit en verspreiding van ziektes in sanitaire installaties.

Stappen naar thought leadership

Je hebt dus expertise nodig en je moet de volgende stappen doorlopen. Als eerste moet je de USP van het merk of het bedrijf weten te vertalen naar een krachtige kernboodschap. Voor SCHELL en zijn innovatieve elektrische producten was het: ‘Elektronische sanitairproducten verbeteren waterbeheer en voorkomen legionella’.

Stap twee is relevante content creëren. Niet alleen relevant voor de klant maar vooral relevant voor de markt. Voor SCHELL werd de focus op legionellapreventie gelegd door de toepassing van elektronische armaturen, die in een netwerk gekoppeld en centraal beheerd kunnen worden. Zo kunnen gebruikers de hoeveelheid water per activatiebeurt, de watertemperatuur en stagnatiespoelingen centraal bewaken en beheren om legionella en andere besmettingen te voorkomen. Legionella is een bacterie die in ongebruikte waterleidingen kan groeien en door watermist, die bij het gebruik van armaturen ontstaat, gebruikers kan besmetten. De legionellabacterie kan een ernstige longontsteking veroorzaken die ook wel veteranenziekte genoemd wordt. Ook helpen de producten van SCHELL om te voldoen aan de wettelijke registratievereisten van spoelingen voor facility managers. De derde en één van de belangrijkste voordelen is dat SCHELL-producten helpen het gebruik van water te beperken en zo bij te dragen aan duurzaamheid. Deze thema’s heeft Wisse in verschillende content formaten gegoten, zoals persberichten, blogs, technologie- en opinieartikelen én case-stories (gericht op verticale markten zoals kantoorgebouwen, openbare gebouwen, ziekenhuizen, hotels, campings en sportfaciliteiten).

Als derde stap ga je een expert binnen het bedrijf benoemen die als specialist wordt benut voor alle uitingen. Dat helpt meer vertrouwen te scheppen binnen de doelgroepen voor alle boodschappen die gecommuniceerd worden. Binnen SCHELL was dat Dr. Peter Arens. Naast zijn rol als productspecialist is hij ook actief in wetenschapskringen om steeds meer over goede waterkwaliteit en preventie van ziekteverwekkers in leidingsystemen te weten te komen, te bewijzen en oplossingen te bedenken. De voormalig microbioloog publiceert veel wetenschappelijke stukken over ziekteverwekkers in sanitaire systemen en is ook lid van verschillende certificatiecommissies. Een echte expert op het gebied van drinkwaterkwaliteit en –veiligheid.

De volgende stap is de media te informeren over de relevantie van de voor jouw merk en de markt belangrijke onderwerpen. Voor SCHELL was dat vooral legionellapreventie en duurzame omgang met water. Hiervoor zijn niet alleen artikelen geschreven maar zijn verschillende journalisten van belangrijke vakmedia uitgenodigd voor persreizen naar de fabriek van SCHELL en gesprekken met SCHELL op vakbeurzen. Verder heeft Wisse Kommunikatie in samenwerking met de Nederlandse reseller Hamers & Kesber en expert Dr. Arens een evenement over legionellapreventie georganiseerd. Tijdens dit evenement gaven verschillende experts uit de branche presentaties over de legionellasituatie in Nederland. Dr. Arens heeft meer toelichting gegeven over de oplossingen van SCHELL.

Na alle stappen stuurde de media zelf aanvragen voor interviews met de expert. Dat is wat je met thought leadership wilt bereiken. Om de positie nog te versterken, heeft Wisse in 2020 SCHELL aangemeld voor de VSK Award, de belangrijkste award voor de sanitaire sector in Nederland. SCHELL heeft in de categorie ‘Gezond en Comfort’ met zijn watermanagementsysteem SWS gewonnen.

Naast de behaalde resultaten in vorm van veel publicaties in de vakmedia en aandacht voor de klant in de markt, zijn de VSK Award voor SCHELL en de E3 Award voor Wisse Kommunikatie een mooie waardering van de inspanningen rond deze strategisch uitgevoerde communicatie campagne. Uiteraard zijn de mooie resultaten geen reden om achterover te leunen. De inspanningen rond de thought leadership campagne van SCHELL staan ook in 2021 hoog op de agenda voor Wisse Kommunikatie en SCHELL.