• nl
  • en
  • de
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Wisse Kommunikatie Wisse Kommunikatie
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Nieuws

Worldcom Confidence Index september: wereldwijde vertrouwen daalt weer, door tweede COVID-golf

Blog

Nederland scoort net boven het wereldwijde gemiddelde op de Confidence Index

De Worldcom Confidence Index (WCI) is een structureel onderzoek van de Worldcom Public Relations Group naar de mate van vertrouwen in en bezorgdheid over verschillende onderwerpen onder zakelijke leiders. Het onderzoek wordt met behulp van kunstmatige intelligentie uitgevoerd op basis van data van 54.000 CEO’s en CMO’s wereldwijd. Uit het WCI-rapport voor de maand september blijkt dat het vertrouwen gedaald is, hetgeen ongetwijfeld te maken heeft met de tweede coronagolf die alle onderzochte landen binnenwalste.

Resultaten september 2020

Het aantal gemonitorde landen is weer uitgebreid;  sinds september wordt het vertrouwen onder CEO’s en CMO’s in maar liefst 36 landen onderzocht.

Internationaal

In september is er op mondiaal niveau relatief weinig veranderd in de betrokkenheid en het vertrouwen ten opzichte van augustus.

Wel hebben de onderzoekers geconstateerd dat de lichte stijging in het wereldwijde vertrouwen in september tot stilstand kwam toen de tweede golf zich aankondigde.  De belangrijkste aandachtspunten blijven echter ongewijzigd, de top 10 is dezelfde als die in augustus en juli. Dit toont volgens de onderzoekers aan dat de dit de thema’s zijn waarvan de leiders nog steeds vinden dat belangrijk zijn voor het herstel. Het vertrouwen in de afhandeling van deze thema’s bleef op vergelijkbaar niveau of hetzelfde.

Een snel overzicht voor de maand september:

  • Medewerkers met de juiste expertise worden als belangrijkste factor gezien in het herstel, maar het vertrouwen in de juiste omgang met medewerkers is op dit moment benedengemiddeld
  • De media en hun impact blijven belangrijke factoren
  • Duurzaamheid en de omgang met dit vraagstuk dragen volgens het onderzoek in belangrijke mate bij aan het succes van ondernemingen. De corporate reputatie speelt dus een grote rol
  • Voldoen aan de wensen van klanten blijft belangrijk
  • Corporate image en brand reputation staan nog steeds in de top 5
  • Financiële en economische invloeden sluiten de lijst, op plek 10

Europa

Specifiek voor Europa geldt dat de leiders

  • het meeste vertrouwen hebben in het gebruik van technologie om samen te werken en te innoveren
  • het minste vertrouwen hebben in het terugdringen van het gebruik van plastics en andere duurzaamheidskwesties
  • de meeste betrokkenheid tonen op het gebied van bijscholing en omscholing
  • de laagste betrokkenheid aan de dag leggen op het gebied van overheidsaangelegenheden en wetswijzigingen.
Nederland

Ook op landelijk niveau blijven zowel het vertrouwen als de betrokkenheid onder CEO’s en CMO’s stabiel in vergelijking met de voorgaande maanden. Internationaal gezien zit Nederland in de middenmoot op het gebied van vertrouwen.

 

De Nederlandse CEO’s en CMO’s hebben er veel vertrouwen in dat ze de uitdagingen op het gebied van economische migratie en klanttevredenheid goed het hoofd kunnen bieden, en vinden dat ze goed toegerust zijn om getalenteerde medewerkers  binnen te houden.

Veel minder zeker zijn ze over hun capaciteiten op het gebied van duurzaamheid, concurrentie en crisismanagement. De twijfel over dat laatste onderwerp vertaalt zich ook internationaal gezien in een relatief lage score op de confidence index.

 

 

De Nederlandse CEO’s en CMO’s hebben zich in hun communicatie vooral uitgelaten over herscholing en bijscholing en duurzaamheid, en toonden op die onderwerpen veruit de meeste betrokkenheid. Opvallend in dat verband is dan weer de lage tot zeer lage gemeten betrokkenheid op het gebied van crisismanagement en de opwarming van de aarde.

Een grafische weergave van de resultaten is binnenkort te downloaden via op de website van de Worldcom Public Relations Group. Meer informatie is op te vragen via serge.beckers@wisse-worldcom.nl.