• nl
  • en
  • de
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Wisse Kommunikatie Wisse Kommunikatie
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Nieuws

Worldcom Confidence Index Top 10 - april 2020

Nieuws

De Worldcom Confidence Index inventariseert de mate van vertrouwen (en daarmee van bezorgdheid) onder 54.000 CEO’s en CMO’s wereldwijd.

De top 10 aan bevindingen voor de maand april vind je hieronder. Achter de volgende links vind je de bijbehorende pdf en het volledige rapport.

# 1
Het vertrouwen blijft dalen – globaal gezien gaat het met 9,5% naar beneden.
In de Verenigde Staten stijgt het vertrouwen in april het hardst (+25%), maar het vertrouwen is daar nog steeds lager dan in 2018

# 2
Overheden en wetswijzigingen kunnen zich verheugen in een enorme toename in aandacht (+1280%), maar genieten het laagste vertrouwen van alle van de 24 onderzochte onderwerpen

# 3
Op het hoogtepunt van de COVID-19-crisis heeft crisismanagement de vijfde laagste Worldcom Confidence Index-score; het vertrouwen in crisismanagement is dus ver te zoeken

# 4
Influencers blijven de belangrijkste doelgroep voor CEO’s en CMO’s, maar de aandacht voor leveranciers krijgt een enorme boost (+273%)

# 5
De impact en rol van de media wordt het belangrijkste onderwerp voor de CEO’s en CMO’s

# 6
Werknemersgerelateerde onderwerpen blijven hoog op de agenda van bestuurders staan

  • Talent behouden staat daarbij op # 2
  • Bij- en omscholing: # 3
  • Betrokkenheid van medewerkers: # 5
  • Economische migratie: # 6
  • Medewerkergerelateerde onderwerpen nemen vier van de zes belangrijkste plaatsen in beslag

# 7
De strijd tegen plastic en het Weinstein-effect zorgen voor uitschieters in onze index, die verder logischerwijs wordt gedomineerd door de impact van COVID-19

  • Het onderwerp seksuele intimidatie nam met maar liefst 451% toe en het vertrouwen in de aanpak ervan was het op één na laagste op de Index
  • Het verminderen van plastic-afval en andere duurzaamheidsgerelateerde onderwerpen kwamen uit het niets op nummer 4 binnen in de Index. Maar de bevraagde C-suite lijkt er redelijk zeker van te zijn dat deze milieu-issues aangepakt kunnen worden, getuige de op twee na hoogste Worldcom Confidence Index-score

# 8 Reacties op de COVID-19-pandemie zorgen voor een enorme toename van de betrokkenheid met betrekking tot dit onderwerp.
Betrokkenheid op het gebied van

  • Overheden en wetswijzigingen +1280%
  • Wereldhandelsovereenkomsten en tarieven +779%
  • Crisismanagement +472%

# 9 De impact van de manier waarop politieke leiders communiceren op sociale media is met 419% gestegen

  • Frankrijk ziet de grootste toename van het vertrouwen met betrekking tot dit onderwerp +9%
  • Australië ziet de grootste daling -14%.
  • De VS daalde op deze categorie met 2% en heeft een benedengemiddelde vertrouwensscore

# 10 65-plussers zijn de meest zelfverzekerde leiders – ongetwijfeld doordat ze gebruik kunnen maken van hun ervaring crisisgebied

  • CEO’s en CMO’s van generatie X vertonen het minste vertrouwen en zijn de enige leeftijdsgroep met een benedengemiddelde vertrouwen.