• nl
  • en
  • de
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Wisse Kommunikatie Wisse Kommunikatie
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Nieuws

Worldcom Confidence Index juni: wereldwijde vertrouwen iets hoger dan in mei 2020 (+0,3%) maar 28% lager dan in 2019

Nieuws

De Worldcom Confidence Index (WCI) is een structureel onderzoek van de Worldcom Public Relations Group naar de mate van vertrouwen in en bezorgdheid over verschillende onderwerpen onder zakelijke leiders. Het onderzoek wordt met behulp van kunstmatige intelligentie uitgevoerd onder 54.000 CEO’s en CMO’s wereldwijd.

Resultaten juni 2020

Het aantal onderzochte landen is drastisch uitgebreid ten opzichte van de voorgaande maanden: voor de maand juni is het vertrouwen onder CEO’s en CMO’s in maar liefst 30 landen onderzocht. Ook Nederland is meegenomen in het onderzoek.

Juni 2020 ten opzichte van mei 2020 in 10 conclusies:

#1 Ondanks een kleine stijging (0,3%) ligt het vertrouwensniveau 28% lager dan in november 2019

  • Slechts drie landen zagen het vertrouwen afnemen
  • Portugal kende de grootste stijging sinds mei (+4,9%)
  • Frankrijk (7 onderwerpen) en het VK (9 onderwerpen) stonden boven aan de Confidence Index, en vertrouwen erop dat meer dan tweederde van de onderwerpen goed aangepakt zullen worden
  • Japan was het meest zelfverzekerde land op drie onderwerpen en China op één onderwerp

 

#2 Zoals voorspeld in mei zorgde de impact van de moord op George Floyd dat de merkreputatie uit de top vijf van onderwerpen viel waar CEO’s vertrouwen in hadden. Het vertrouwen in het corporate imago en de merkreputatie daalde met 5%

  • Zorgen over de aanpak van de ‘diversiteits- en BLM’-crisis lieten het vertrouwen van leiders in het imago van hun onderneming en hun merkreputatie met 5% dalen.
  • India, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten vormen de top drie van landen die het meeste vertrouwen hebben in hun omgang met de merkreputatie. Bulgarije en IJsland vertonen de laagste mate van vertrouwen op dit punt.

 

#3 De thema’s werkgeversmerk, retentie en skills in het ‘nieuwe normaal’ kregen allemaal meer aandacht van de CEO’s en CMO’s

Werknemergerelateerde onderwerpen bezetten vijf plekken in de top acht.

  • #1 Bij- en omscholing (stijging van 6%)
  • #4 Behoud van talent (stijging van 1%)
  • #5 Economische migratie (gelijk)
  • #6 Betrokkenheid van werknemers (stijging van 1%)
  • #7 Werkgeversmerk (stijging van 2%)

 

#4 Nu de financiële impact van de pandemie zeer concreet wordt, kent het vertrouwen van leiders in financiële en economische invloeden op hun succes de op drie na grootste daling (daling van 4%). Daarmee duikelt dit topic naar #18 op de WCI

  • Slowakije kende de laagste mate van vertrouwen in de financieel-economische situatie en het VK en de VS de hoogste
  • Nederland was het land dat de op twee na laagste mate van vertrouwen had in dit onderwerp

 

#5 Het dalende vertrouwen onder 65-plussers kan een indicator zijn voor de ernst van de economische crisis

  • Terwijl 65-plussers en 55-plussers de twee meest zelfverzekerde groepen bleven, daalde het vertrouwen van 65-plussers behoorlijk (4%). Aangezien dit de leeftijdsgroep is die de meeste crises en recessies heeft meegemaakt, kan deze daling van het vertrouwen indicator zijn voor de ernst van de huidige crisis
  • Gen X – en Gen Z zijn de enige leeftijdsgroepen met een ondergemiddeld vertrouwen op dit onderwerp

 

#6 Het vertrouwen in het gebruik van technologie om samen te werken en te innoveren kende de op drie na grootste daling. Misschien wijst dit erop dat werknemers beginnen te worstelen met een gebrek aan persoonlijk contact

  • Dit onderwerp vertegenwoordigt ook de vijfde belangrijkste bron van zorg voor CEO’s. Dus ondanks de toename van het gebruik van applicaties zoals Zoom en Microsoft Teams hebben organisaties mogelijk hulp nodig om ze te gebruiken op een manier die effectieve samenwerking bevordert
  • Het VK en Frankrijk hebben het meeste vertrouwen en Rusland en Bulgarije het minst vertrouwen op dit topic.

 

#7 Influencers breidden hun voorsprong uit als belangrijkste doelgroep voor leiders – een stijging van 3% sinds mei. Maar het vertrouwen in het vermogen om influencers tevreden te stellen, daalde met 8%. Ook klanten en medewerkers zagen de aandacht toenemen

  • Organisaties proberen duidelijk steun te verwerven voor de beslissingen die ze nemen om zich goed te positioneren voor het herstel
  • Het vertrouwen in het vermogen om influencers tevreden te stellen is met 8% gedaald, wat aantoont hoe onzeker leiders zijn over de reacties van influencers op hun beslissingen om de crisis te beheersen.

 

#8 De aandacht voor het terugdringen van het gebruik van plastic en voor andere duurzaamheidsproblemen kende de grootste stijging (+ 7%), maar ook de grootste daling in vertrouwen (-7%) dat dit onderwerp goed aangepakt wordt

  • De betrokkenheid m.b.t. het onderwerp is sinds mei met 7% toegenomen
  • Het vertrouwen erin daalde met 7%. Het onderwerp is van nummer 3 naar nummer 4 op de Worldcom Confidence Index gegaan. Dit kan erop duiden dat consumenten actiever zijn geworden op het gebied van duurzaamheid
  • De VS en Rusland waren de landen met het meeste vertrouwen in duurzaamheidskwesties, IJsland en Slowakije die met het minste vertrouwen.

 

#9 Midden- en Oost-Europese landen lieten vijf van de zeven laagste scores optekenen

  • Slowakije had de laagste Confidence-score
  • Landen in Centraal- en Oost-Europa stonden op de laatste plek bij 12 van de 23 onderwerpen. Op zes van deze onderwerpen stond Bulgarije op de onderste plek

 

#10 Het vertrouwen van Australazië daalt met 5%, waardoor de score net boven het regionale gemiddelde ligt.

  • In alle andere regio’s is het vertrouwen toegenomen
  • Australazië heeft het minste vertrouwen in het onderwerp aantrekken van talent
  • Noord-Amerika heeft het minst vertrouwen in een goede afhandeling van seksuele intimidatie en ander ongepast gedrag
  • Azië is het bangst voor de impact van de manier waarop politieke leiders communiceren op sociale media
  • Europa heeft er het minste vertrouwen in dat het terugdringen van plastics en andere duurzaamheidskwesties in goede banen geleid worden
  • Afrika geeft aan dat de wereldwijde instabiliteit en de oorlogsdreiging het grootste probleem vormen
  • LATAM heeft er het minste vertrouwen in dat deze regio cybercriminaliteit goed aanpakt

 

Nederland

Nederland scoort op 8 van de 11 topics met hoge wereldwijde scores onder het gemiddelde, en op 5 van de 8 onderwerpen met lage wereldwijde scores.

Een grafische weergave van de besproken resultaten is te downloaden via  deze link. Meer informatie is op te vragen via serge.beckers@wisse-worldcom.nl