• nl
  • en
  • de
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Wisse Kommunikatie Wisse Kommunikatie
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Nieuws

Zo eenvoudig kan het zijn

Blog

De Zeeman. Het bedrijf waarvan de slogan ‘Zo eenvoudig kan het zijn’ luidt. Een winkelketen waar ik met bewondering naar kijk en waarover op het internet louter lovende woorden te vinden zijn. Vandaar een kleine ode aan de Zeeman, om uiteen te zetten waar mijns inziens zijn kracht ligt.

Een goed idee verkoopt zichzelf

Het is je vast niet ontgaan: in 2016 lanceerde Zeeman een witte, kanten trouwjurk. De gedachte: je trouwjurk hoeft echt niet de duurste kledinguitgave van je leven te worden. De jurk kostte daarom slechts € 29,99. Ik vermoed dat alleen al een gemiddeld bruidsboeket – als ik bedenk hoeveel ik ‘s zaterdags betaal voor een bosje veldbloemen op de markt – aanzienlijk duurder is. Wat maakt dat deze trouwjurk-campagne aansloeg en de jurk een icoon werd? Heel simpel: het was een uitstekend idee, en een goed idee verspreidt zichzelf. Met slechts een oplage van 1.500, waarbij Zeeman inspeelde op de psychologische incentive ‘zolang de voorraad strekt’, creëerde de winkelketen automatisch ‘FOMO’, ofwel Fear Of Missing Out. Bij beide doelgroepen: enerzijds de klanten die over een krap (trouw)budget beschikken en anderzijds mensen die bewuster met hun uitgaven willen omgaan. De 1.500 exemplaren waren binnen no-time uitverkocht. De actie werd opgepakt door diverse media en zelfs een jaar na dato werd er nog op teruggeblikt. En ook nu, eind 2020, hebben we het nog steeds over die ene trouwjurk uit 2016. Mocht je trouwens in 2016 mis hebben gegrepen: op Marktplaats staan er nog een paar te koop.

Zeeman kiest voor herkenbare, weinig besproken thema’s

Na de trouwjurk volgde de ‘Iedereen mooie benen’-campagne, waarin benen in alle verschijningsvormen en maten de panty’s van Zeeman tentoonstelden. Niks geen modellen, maar gewone benen van gewone mensen’, die goed tot hun recht komen in een panty van de Zeeman. Gevolgd door de herenondergoedcampagne, waarin Zeeman inspeelde op het feit dat veel mannen rond blijven lopen met ondergoed dat versleten is. Iets wat volgens Zeeman helemaal niet nodig is. Het gevolg van deze campagne: herkenning alom bij duizenden vrouwen die online het nieuws over de onderbroeken van de Zeeman deelden met manlief. Zeeman hield het simpel,  met een panty en een onderbroek, maar speelde wel in op thema’s die niet of nauwelijks benoemd worden.

Zeeman kan alles verkopen, ook lucht. Letterlijk.

Onlangs was daar wat mij betreft de kers op de taart. Een spetterende reclamespot over een nieuw parfum, die niet onderdeed voor reclames van grote namen als Paco Rabanne, Dior of Lâncome. De Zeeman ging op zoek naar een manier om voor de laagst mogelijke prijs een kwalitatief goed parfum te ontwikkelen en te distribueren. En hierin slaagde de keten volledig. Het gevolg: binnen een paar uur nadat het parfum beschikbaar was, was het geurtje in zowel de winkels als de webshop uitverkocht.

Hoe Zeeman ook dit voor elkaar heeft gekregen? Door de succesformule van eerdere campagnes te herhalen. Zeeman bracht wederom een product op de markt dat positief over de tong ging. En een product de wereld in sturen, gekoppeld aan een herkenbaar thema met een onverwacht, sterke campagne, staat garant voor succes.

Kortom: de Zeeman kent zijn doelgroepen, blijft nuchter, valt telkens op in creativiteit en doet zijn slogan keer op keer eer aan. Zo eenvoudig kan het zijn.