CIAM-oplossing neemt identiteit als uitgangspunt in real-time beveiligingscontroles op Akamai’s intelligente Edge-aanbod

Akamai (NASDAQ: AKAM), het intelligente edge platform voor het beveiligen en leveren van digitale content, heeft de overname van Janrain aangekondigd. Janrain is een pionier op het gebied van Customer Identity Acces Management (CIAM) en ondersteunt bedrijven door hun login- en registratie-workloads over te nemen. De integratie met het Intelligent Edge Platform van Akamai biedt uitstekende beveiliging, compliance en ruimte voor de groei van online interacties.

Web security en identity awareness zijn cruciaal bij de beveiliging en digital trust van bedrijven die cloudtechnologieën inzetten. Akamai beschermt de websites, apps en API’s van klanten tegen DDoS-aanvallen, applicatiekwetsbaarheden, bots en andere dreigingen. Dagelijks vinden er honderden miljoenen login-transacties plaats via het Intelligent Edge Platform. De overname van Janrain voegt belangrijke, complementaire mogelijkheden toe die Akamai’s klanten helpen bij het opzetten en behouden van digital trust onder hun gebruikers. Klanten beschikken nu over een zeer veilige en veerkrachtige omgeving voor het verzamelen en opslaan van gevoelige gebruikersinformatie, het beheren van privacy, de verdediging van identiteitsfraude en het verbeteren van interactie en merkloyaliteit.

“Het is een uitdaging om online zaken te doen zonder te voldoen aan het verwachte niveau van digital trust,” zegt Rick McConnell, president van Akamai Technologies en general manager van Akamai’s web division. “De Identity Cloud van Janrain en het Intelligent Edge Platform van Akamai bieden een extra beveiligingslaag waardoor onze klanten meer weten over hun eindgebruikers en mogelijk meer omzet kunnen halen uit deze relatie.“

De integratie van Identity Cloud in het Intelligent Edge Platform zal naar verwachting directe securityvoordelen bieden op twee belangrijke gebieden: bot management en threat intelligence. Akamai Bot Manager vermindert de risico’s van credential misbruik door de detectie van botactiviteiten tijdens login en registratie en vermindert fraude zonder negatieve impact op de gebruikerservaring. Door het gebruik van Akamai threat intelligence kunnen gebruikers slimme beslissingen nemen over de toegang van gebruikers tot registratie- en loginpagina’s, gebaseerd op de opgebouwde reputatie door eerder online gedrag.

De geïntegreerde technologie wordt ook ontwikkeld voor accurate, schaalbare en veilige risk-based adaptieve authenticatieoplossingen ter bescherming tegen kwaadaardige accountactiviteiten, zoals het creëren van nepaccounts en credential misbruik.

“Janrain richtte zich op het creëren van een innovatieve oplossing voor het opzetten van digital trust via authenticatie en autorisatie voor elke individuele consument en connected apparaten die communiceren met een digitale organisatie,” zegt Jim Kaskade, chief executive officer, Janrain. “Door het samenvoegen van de schaal en intelligentie van het Intelligent Edge Platform van Akamai met Identity Cloud van Janrain, kunnen we de belofte van een nauwkeurige en geavanceerde customer identity management-oplossing waarmaken en een vertrouwde digitale ervaring mogelijk maken die uniek is voor elke gebruiker.”

Janrain is een particulier gefinancierd bedrijf met het hoofdkantoor in Portland, Oregon. De transactie wordt naar verwachting vroeg in het eerste kwartaal van 2019 gesloten. Akamai verwacht dat de overname van Janrain het non-GAAP netto inkomen per aandeel in 2019 licht zal verminderen, ongeveer $0.05 tot $0.06, en in 2020 voor toegevoegde waarde zal zorgen. Naar verwachting zal de acquisitie geen impact hebben op de eerder gestelde doelen van Akamai voor het behalen van een non-GAAP operationele marge van 30% in 2020.

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

15 januari 2019