Kits voorkomen het plotselinge inschakelen van industriële machines

Bij werkzaamheden of onderhoud van industriële machines is het van levensbelang om de veiligheid van personeel te garanderen. Bij zware machines komen grote hoeveelheden energie vrij, zoals elektrische of mechanische energie, en de kleinste onoplettendheid kan leiden tot verwondingen. Om de veiligheid op dit soort werkplekken te garanderen, heeft Master Lock verschillende oplossingen op de markt gebracht.

De Master Lock lockout kits zijn ontworpen voor onderhoudstechnici en kunnen worden gebruikt om industriële machines tijdelijk buiten bedrijf te stellen. Deze kits vergrendelen bijvoorbeeld stroomonderbrekers, waar een technicus vervolgens een hangslot aan kan vastmaken om te voorkomen dat de machine door een ander in werking wordt gezet. Als er meerdere technici tegelijkertijd onderhoud plegen aan een machine, kan ieder zijn of haar eigen hangslot toevoegen. Op deze manier wordt voorkomen dat de machine aanspringt. De lockout kits bevatten daarnaast ‘niet gebruiken’-labels om duidelijk te maken dat machines buiten bedrijf zijn. Er zijn algemene lockout-kits en speciale kits voor elektriciteit en grote groepen technici.

“Industriële machines moeten regelmatig worden nagekeken, gerepareerd of schoongemaakt, maar deze taken zijn niet zonder gevaar”, zegt Patrick Stokhof de Jong, Key Account Manager Safety Solutions Benelux bij Master Lock. “Iemand die werkzaamheden verricht aan zware machinerie loopt het risico om (zware) verwondingen op te lopen als de machine per abuis in werking wordt gesteld. Daarom is het van belang om goede veiligheidsmaatregelen in acht te nemen. Ons productportfolio van lockout kits helpt bij het beveiligen van dergelijke machines tijdens werkzaamheden.”