HERCULES, Calif.–30 juni 2020 .–Bio-Rad Laboratories, Inc. (NYSE: BIO en BIOb), een wereldwijde speler op het gebied van biowetenschappelijk onderzoek en klinische diagnostische producten, versnelt de productie van zijn Platelia SARS-CoV-2 Total Ab-test. Dit is een immuniteitstest waarbij op basis van bloed van de testpersoon bepaald wordt of deze persoon antilichamen heeft ontwikkeld tegen SARS-CoV-2, het virus dat wordt geassocieerd met COVID-19.

Bio-Rad bracht de test eind april op de markt. Kort daarna verwierf de test de Emergency Use Authorization (EUA) van de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA), en werd daarmee de eerste antilichaamtest die deze goedkeuring van de FDA ontving. De Platelia SARS-CoV-2 Total Ab-test van Bio-Rad voldoet tevens aan de CE-markeringseisen. Ook is de test gevalideerd door het Centre National de Référence te Parijs, en is opgenomen in de officiële lijst van serologische tests die de Franse regering aanbeveelt voor de detectie van SARS-CoV-2.

De Platelia SARS-CoV-2 Total Ab-test kan artsen helpen bepalen of een persoon besmet is met SARS-CoV-2 en daarom een immuunrespons tegen het virus heeft ontwikkeld. De test detecteert drie soorten antilichamen, namelijk IgG, IgM en IgA, en lijkt een hogere sensitiviteit te bieden dan tests die een enkel immunoglobuline1 detecteren. Klinische evaluatie van de SARS-CoV-2 Total Ab-test heeft een diagnostische specificiteit aangetoond van meer dan 99% en een diagnostische sensitiviteit van 100%. Kruisreactiviteitstests hebben een specificiteit van 100% aangetoond zonder reactiviteit tegen andere interfererende elementen, waaronder niet-CoV-2 coronavirussen

Breed uitgevoerde antilichaamtests kunnen een completer beeld geven van de besmettings- en immuniteitsgraad en daarmee de volksgezondheidsautoriteiten helpen de maatregelen te versoepelen en een potentiële tweede golf van COVID-19 beter te beheersen.

“We zijn blij dat we met de Platelia SARS-CoV-2 Total Ab-test kunnen bijdragen aan de diagnose van COVID-19 en de screening van de bevolking”, zegt Jean-François Mouscadet, Bio-Rad Associate Vice President, R&D, Clinical Diagnostics, Europe. “Onze totaalbenadering maakt detectie van antilichamen bij de meerderheid van de patiënten mogelijk acht dagen na het begin van de symptomen, hetgeen niet mogelijk is bij een test die alleen IgG in beschouwing neemt”.

De Platelia SARS-CoV-2 Total Ab-test kan handmatig worden gebruikt of op een geautomatiseerd systeem voor immuniteitstests, zoals Bio-Rad’s EVOLIS, dat een hoge verwerkingscapaciteit biedt en opties voor de traceerbaarheid van monsters.

Bio-Rad biedt een breed scala aan producten voor gebruik bij diagnostische screening met betrekking tot COVID-19, voor bevestiging van testresultaten en monitoring, evenals voor onderzoek en ontwikkeling van therapieën en vaccins. Van moleculaire tests met real-time PCR of droplet digital PCR tot immunologische tests, het brede scala aan oplossingen biedt de allerhoogste gevoeligheid en nauwkeurigheid.

Meer informatie over de rol van de producten van Bio-in de strijd tegen COVID-19 is te vinden op bio-rad.com.

1https://doi.org/10.1101/2020.03.02.20030189

BIO-RAD en Evolis zijn handelsmerken van Bio-Rad Laboratories, Inc., in bepaalde rechtsgebieden.