Grootste, niet-gesubsidieerde zonne-energieproject van AB Inbev en Lightsource BP levert 100 megawatt aan groene stroom

AB InBev en Lightsource BP hebben onlangs een overeenkomst gesloten voor een de van de grootste zonne-energieprojecten in Groot-Brittanniё. Budweiser, een van de bekendste biermerken van AB InBev, wordt in Groot-Brittanniё voortaan gebrouwen met duurzame elektriciteit uit zonne-energie. Het 15-jarige energiecontract met AB InBev, dat gedurende de looptijd circa 100 megawatt zonne-energie zal opleveren, is een van de grootste, niet-gesubsidieerde zonne-energieprojecten in Europa.

Lightsource BP zal de projecten bij AB InBEV financieren, ontwikkelen en onderhouden. De installaties wekken genoeg elektriciteit op om 18.000 woningen van stroom te voorzien. De twee belangrijkste brouwerijen van AB InBev, gelegen in Magor (Wales) en Samlesbury (Lancashire), produceren samen meer dan 17 miljoen flesjes en blikjes bier per week.

Naar verwachting zal Lightsource BP de installatie eind 2020 afronden en de elektriciteit gaan leveren. Al het Budweiser-bier dat in Groot-Brittanniё gebrouwen en verkocht wordt krijgt een speciaal keurmerk op het etiket. Daarmee wil het bedrijf consumenten stimuleren te kiezen voor bier dat is gebrouwen met 100 % duurzame energie. Budweiser, dat het keurmerk in de Verenigde Staten al eerder heeft geïntroduceerd, heeft het keurmerk ook beschikbaar gesteld voor andere bedrijven.

De brouwerij hoopt consumenten op deze manier bewuster te laten kiezen.

De beslissing om met 100% duurzame energie te gaan werken, stelt AB InBev in staat om zijn wereldwijde doelstellingen voor 2025 met betrekking tot duurzaamheid te halen. Die omvatten onder meer een afname van 25 % van de CO2-uitstoot in het hele productieproces ten opzichte van 2017. Voor een vergelijkbaar effect zouden er jaarlijks 1,5 miljoen auto’s van de weg moeten verdwijnen.

“Bier brengt al meer dan 3.000 jaar mensen bij elkaar en wij willen ervoor zorgen dat de toekomstige generaties er ook van kunnen blijven genieten”, zegt Jason Warner, sector-directeur voor Europa bij AB InBev. “Daarom leggen wij ons toe op het brouwen van de beste kwaliteit bier op een duurzame manier.”

“Deze stap is ook bedoeld om een positieve verandering op gang te brengen met betrekking tot de keuze van de wekelijkse boodschappen in de winkel of het bestellen van bier in de kroeg. We willen een beweging op gang brengen van mensen die enthousiast is over 100 % duurzame energie en we vragen consumenten, onze klanten, medewerkers, zakenpartners en andere bedrijven om met ons mee te doen. Ons keurmerk voor duurzame stroom is beschikbaar voor elk merk dat dezelfde ambities heeft als wij.”

Nick Boyle, CEO van Lightsource BP: “Zonne-energie is betaalbaar, schaalbaar, betrouwbaar én snel inzetbaar. Onze samenwerking met AB InBev bewijst dat zonne-energie nu leverbaar is voor een concurrerende prijs. Dit contract ondersteunt de energie-mix van een van de grootste brouwers in Groot-Brittannië en draagt bij aan de verdere groei van het aandeel duurzame energie in dit land. We hebben een keerpunt bereikt in de Britse energiesector nu niet-gesubsidieerde zonne-energie de goedkoopste vorm van energieproductie blijkt te zijn; zelfs vergeleken met windenergie. Wij zijn trots dat we samen met AB InBev vooroplopen in deze transitie. Zo kunnen we laten zien, dat zonne-energie een ideale optie is voor energievoorziening in het bedrijfsleven.”

AB InBev heeft zich verbonden aan het doel om in 2025 wereldwijd alleen nog maar duurzame stroom te gebruiken. Het bedrijf boekt vooruitgaan met deze overstap naar duurzame energie op locaties in bijvoorbeeld Mexico, de Verenigde Staten, Australië, China en India. Dankzij zijn wereldwijde commitment wordt AB InBev de grootste zakelijke gebruiker van duurzame energie in de productie van consumentengoederen.

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

5 februari 2019