• nl
  • en
  • de
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Wisse Kommunikatie Wisse Kommunikatie
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Persberichten

In 2019 ontstond er meer diversiteit in betalen, onder andere door de komst van Apple Pay 

CCV, aanbieder van betaaloplossingen, verwacht dat in 2020 de portemonnee steeds vaker thuis kan worden gelaten. Consumenten raakten in 2019 al steeds meer gewend aan bijvoorbeeld contactloos betalen, dankzij de introductie van Apple Pay. Deze trend leidde tot een stijging in betaaltransacties, zoals te zien in de cijfers van CCV, en zal zich in 2020 verder ontwikkelen.

Het aantal verwerkte pintransacties is bij CCV in 2019 met 11% gestegen ten opzichte van 2018. De transactiedata van 2019 tonen een flinke toename van contactloos betalen. Daarnaast verliep 10% van de transacties door middel van een smartphone of wearable. Dit blijkt uit de rapportage van de Betaalvereniging. Een groot deel van deze groei heeft te maken met de introductie van Apple Pay halverwege 2019.

CCV betaaloplossingen

De meest opvallende cijfers van CCV over 2019:

  • In restaurants, kroegen en andere horecagelegenheden werd het meest gepind. 62,5% van deze transacties was contactloos
  • In de maanden juni en juli trok men het vaakst de pinpas. In de maanden februari en maart het minst. Het verschil tussen deze maanden is ongeveer 10%
  • Het gemiddelde bedrag van een transactie bij klanten van CCV was €43,-. Het landelijk gemiddelde ligt in Nederland op €24,77. Dit verschil komt door de grote hoeveelheid tankstations die gebruikmaakt van de betaaloplossingen van CCV

De portemonnee kan thuis blijven

Snelheid, gemak en veiligheid staan centraal in het omarmen van nieuwe betaalmethodes. Het gemak van betalen met een smartphone of een wearable vormt de basis voor een belangrijke trend voor 2020: frictieloos betalen. Dit betekent betalen met zo min mogelijk handelingen, voor een zo soepel mogelijke transactie.

Een andere belangrijke ontwikkeling die zorgt voor de groei van het aantal pintransacties is de ontwikkeling van self-service toepassingen, zoals de zelfscankassa’s in de supermarkt. Met een smartphone of wearable is het niet meer nodig om een portemonnee te pakken, waardoor de transactie vlotter verloopt.

Innovatieve betaaloplossingen

Enny van de Velden, Chair of the Board of Directors en CCO van CCV, zegt: “Wij werken aan de nieuwste betaaloplossingen om onze klanten te voorzien van de best passende, betrouwbare en innovatieve transactiemogelijkheden. Nieuwe innovaties, zoals frictieloos betalen, bieden ons de gelegenheid om transacties nog eenvoudiger te maken voor onze klanten. Deze technologieën zullen waarschijnlijk ook in 2020 leiden tot een groei in transacties en betaalgemak.”

Sinds 2007 is CCV in het bezit van de vergunning voor afwikkelondernemingen, uitgegeven door De Nederlandsche Bank (DNB). Dit maakt het voor CCV mogelijk om niet alleen betaalautomaten aan te bieden aan klanten, maar ook de verwerking van transacties. Inmiddels levert CCV oplossingen aan meer dan 200.000 klanten in heel Europa, waarvan 170.000 in Nederland en België, die samen beschikken over meer dan 250.000 betaalautomaten.