SAN FRANCISCO – Microsoft en Apache zijn niet langer de grootste partijen wanneer het gaat om webserver hosts. Sinds april is NGINX de webserver die de meeste websites ondersteunt. Het is hiermee voor het eerst sinds 1996 dat een andere partij dan Microsoft en Apache op de eerste plaats staat. Dat blijkt uit de meest recente Netcraft-rapporten.

NGINX nam in april 2019 de leiding over van Apache. Het totale marktaandeel van NGINX in de webservermarkt steeg in die maand naar 27,52% – tegenover 26,73% voor Apache en 25,05% voor Microsoft. Ter illustratie, de omzet van NGINX bedraagt minder dan 0,5% van Apache’s omzet en 0,17% van Microsoft.

Het mei-rapport van Netcraft toont aan dat april geen uitzondering was. Sterker nog: NGINX wist het marktaandeel te verhogen naar 29,20%, terwijl het marktaandeel van Microsoft verder daalde naar 18,88%. In de komende maanden zullen NGINX en Apache waarschijnlijk met elkaar gaan uitvechten wie zich de grootste mag noemen. Apache heeft op dit moment een aandeel van 29,07% en zal in juni op de koppositie azen.

Open source heeft een belangrijke rol gespeeld bij het inhalen van Microsoft en Apache door NGINX. Gus Robertson, CEO NGINX: “Open source is een belangrijke drijvende kracht achter software-innovatie en maakt de meest belangwekkende applicaties en digitale diensten mogelijk. Onze doelstelling is dat NGINX Open source de meest krachtige en flexibele webserver, reverse proxy en content cache blijft.”

Robertson vervolgt: “Alleen al in 2018 leverde NGINX belangrijke nieuwe functionaliteiten met 32 open source releases, en dat is niet het eindpunt. Ons plan voor 2019 is om de ontwikkeling van open source te versnellen en nog meer functionaliteiten toe te voegen. We verwachten meer dan 30 releases van open source software te ontwikkelen.”

De recente overname van NGINX door F5 zal het marktaandeel van NGINX naar verwachting verder verstevigen.

“Het zijn opwindende tijden bij NGINX. De technologie, de mensen, het merk en de community groeien als nooit tevoren. F5 biedt zakelijke ondersteuning en heeft een gedeelde visie. En om duidelijk te zijn: F5 wil het merk NGINX en de open source technologie gewoon voort laten bestaan. Zonder die toezegging had de overname dan ook niet plaatsgevonden,” aldus Robertson. “We hebben de vrijheid en additionele resources om nieuwe, innovatieve producten te ontwikkelen die zowel de modernisering van bestaande applicaties als de ontwikkeling van nieuwe applicaties zullen versnellen.”