Aan het begin van de Wereld Water Week toont Copernicus Climate Change Service hoe open data overheden, industrieën en individuen helpen bij hun waterbeheer

De Copernicus Climate Change Service (C3S), namens de Europese Unie geïmplementeerd door het Europees centrum voor Weersverwachtingen op de Middellange Termijn (ECMWF), deelt tijdens de Wereld Water Week informatie over haar bijdrage aan het waterbeheer van verschillende industrieën, waaronder bierbrouwerij Heineken. C3S combineert klimaatobservaties met wetenschappelijk onderzoek om zo gratis toegankelijke data te ontwikkelen over de staat van het klimaat in Europa en de rest van de wereld en het effect ervan op ons water.

Wereld Water week, het jaarlijkse evenement over een van de belangrijkste klimaatgerelateerde zaken, vindt van 25 tot 30 augustus plaats in Stockholm, met als thema ‘Water for Society – including all’.

C3S heeft samengewerkt met het Swedish Hydrologica land Meteorological Insitute (SMHI) om een operationele dienst op te zetten voor de watersector. De dienst biedt beleidsbepalers de informatie op basis waarvan ze kunnen inspelen op sluimerende klimaatuitdagingen, van watervoorziening tot veranderende rivierstromen en bodemvochtigheid.

“De dienst werkt op twee manieren: we doen voorspellingen over waterbronnen op basis van verschillende C02-uitstootscenario’s en we genereren voorspellingen over veranderingen in variabelen zoals rivierstromingen en bodemvochtigheid voor de komende maanden”, zegt Peter Berg, Leider van de Hydrological Research-afdeling bij SMHI. “Dit helpt bij het toewijzen van bronnen en het ontwerpen van infrastructuur in de watersector.”

SMHI zal de dienst de komende jaren nog doorontwikkelen aan de hand van C3S-data, en zal een online interface beschikbaar stellen met mappen en grafieken. Daarnaast geeft het praktijkvoorbeelden van beslistrajecten in de watersector.

Beleidsbepalers in de waterindustrie zullen een belangrijke rol spelen in de klimaatuitdagingen.

“In natter wordende gebieden kan er een verhoogd risico op rivieroverstromingen en eigendomsschade zijn. Maar zelfs al hebben we watervoorspellingen op de langere termijn, op jaarbasis zullen er flinke variaties in neerslag, grondvochtigheid en rivierstromingen optreden. Extreme weercondities zoals plotselinge overstromingen en droogte kunnen zelfs waarschijnlijker worden”, zegt C3S Sectoral Information Systemen (SIS) Manager Carlo Buontempo.

De operationele dienst van C3S voor de watersector wil op basis van de bestaande datasets van C3S de projecties leveren voor watergerelateerde indicatoren die kunnen helpen bij het voorspellen van de impact van klimaatverandering op temperatuur, neerslag, waterhoeveelheid en –kwaliteit.

Hier zijn vier manieren waarop de Copernicus Climate Change Service (C3S) helpt bij het beheren en toegankelijk maken van water:

1. Verminderen van effecten van stormvloed en overstroming
    C3S werkt samen met verschillende Europese organisaties om betrouwbare informatie te leveren over stormvloeden, getijden en golfcondities in heel Europa. De Copernicus Climate Change Service for European Storm Surge biedt klimaatdata over de stormen op Europese kustzeeën. Hiermee vraagt het aandacht voor de fluctuaties in deze condities door klimaatverandering en ondersteunt het beslissingsprocessen voor de langere termijn voor verschillende kustsectoren en -problemen. Dit zijn onder anderen het beheersen van overstromingen tijdens stormvloeden, het bedienen van dammen, het beheer van windmolenparken op zee en havens, en kustbeheer
  2. Voorspellen van de rivierafvoer
    Water is cruciaal voor brouwerijen en wordt vaak uit een rivier gewonnen. Bierbrouwer Heineken gebruikt op dit moment data van C3S om de toekomstige veranderingen van rivierafvoeren te bepalen, zodat strategieën kunnen worden bedacht om hierop op gepaste wijze mee om te gaan. Daarnaast is milieubewust waterbeheer minstens zo belangrijk. Het consortium van Heineken gebruikt C3S-data om ‘story maps’ te ontwikkelen waarmee een meer verantwoorde aanpak voor bedrijfs- en milieuontwikkeling kan worden gepland. Hierdoor bevatten toekomstplannen onder andere het idee om een moerasland te creëren om afvalwater natuurlijk te zuiveren, en de aanleg van een zuiveringsgracht. Deze methoden kunnen vervolgens worden overgenomen door andere brouwerijen.
  3. Monitoren van stijgende zeetemperaturen
    De temperaturen van zeeën stijgen, waardoor sommige vissoorten zullen migreren naar andere wateren. Data van C3S wordt gebruikt om de visindustrie te helpen bij het analyseren van de manier waarop vissoorten invloed ondervinden van de klimaatverandering. C3s werkt samen met Plymouth Marine Laboratory (PML) om stakeholders informatie te bieden om zich aan te passen aan klimaatverandering en betere visstrategieën te ontwikkelen.
    Ondertussen werkt de dienst ook samen met de scheepvaartindustrie om vergelijkbare problemen het hoofd te bieden, gerelateerd aan stijgende zeetemperaturen. C3S werkt samen met aannemers, waaronder Offshore Navigation, om de Global Shipping Service te ontwikkelen. Betrouwbare data helpt de scheepvaartindustrie haar vloot te organiseren en de efficiëntie van scheepsroutes te optimaliseren; die zullen in aantal toenemen door de stijgende zeetemperatuur, waardoor de sector uitstoot en kosten kan reduceren.
  4. Zorgen voor toekomstig voedsel
    Data van het C3S European State of the Climate Report van dit jaar toont aan dat er in veel delen van Europa minder regen dan normaal viel, waardoor de vochtigheid van de grond verminderde. Niet alleen zorgde dit voor een vermindering van de vegetatiedekking, maar tevens gingen er gewassen verloren. C3S-data wordt gebruikt in het kader van irrigatiestrategieën voor verschillende gewassen en voedselvoorziening in de toekomst. Zo gebruikt een Italiaans consultancybedrijf, GECOsistema, C3S-informatie om Romagna Land Reclamation and Irrigation Authority te helpen bij het voorspellen van de toekomst van watervoorziening voor gewassen in het 2062 hectare grote Castiglione-district. Door gebruik te maken van klimaatscenario’s van Copernicus-data voor 2020, 2050 en 2080, konden zij de groei van zes verschillende gewassen voorspellen, evenals de hoeveelheid water die hiervoor nodig is en de mogelijke opbrengst.