Allen-Bradley CompactLogix 5480-controller combineert een Logix-besturingsengine met Windows 10 IoT Enterprise

Rockwell Automation introduceert de nieuwe Allen-Bradley CompactLogix 5480-controller. Met de nieuwe controller krijgen operators meer grip op de productie en kunnen ze beter gefundeerde beslissingen nemen. De programmeerbare controller combineert een Logix-besturingsengine met het Microsoft Windows 10 IoT Enterprise besturingssysteem. Operators kunnen daardoor machinegegevens bij de bron raadplegen.

“De controller kan ruwe machinedata verzamelen en die in de vorm van relevante informatie aan medewerkers presenteren; direct op machineniveau”, zegt Jason Shaw, global product manager Controllers bij Rockwell Automation. “Dankzij het ter beschikking stellen van productiedata bij de bron kunnen medewerkers slimme en snelle operationele beslissingen nemen, effectiever op problemen inspelen en de productiviteit in de Connected Enterprise opvoeren.”

De controller draagt bij aan de reductie van latency door real-time data op machineniveau te verzamelen. Gebruikers kunnen besturingsinformatie bij de bron raadplegen, maar de informatie kan ook naar andere bedrijfssystemen of de cloud verzonden worden. De mogelijkheid om Windows-applicaties op locatie uit te voeren reduceert daarnaast de noodzaak om een afzonderlijke pc op de fabrieksvloer te gebruiken, hetgeen kleinere machines en kostenbesparingen oplevert.

“Bedrijven die gebruikmaken van technologie voor Industrial Internet of Things (IIoT) bevinden zich niet langer in de luxepositie dat zij kunnen kiezen tussen systemen in de cloud of systemen op locatie. Ze hebben ze tegenwoordig allebei nodig”, zegt Matthew Littlefield, bestuursvoorzitter en eerste analist bij LNS Research. “De mogelijkheid om data van besturingssystemen op machineniveau op te vragen en tevens informatie via de cloud toegankelijk te maken en te verwerken kan bedrijven helpen bij een flexibele besluitvorming die zo belangrijk voor ze is.”

De CompactLogix 5480-controller biedt ondersteuning voor motion-toepassingen met maximaal 150 assen. De controller is daarmee bij uitstek geschikt voor grootschalige toepassingen voor verpakking, verwerking, drukwerk en webapplicaties, die baat hebben bij een vereenvoudigde architectuur en een kleinere omvang. De controller biedt daarnaast snellere scantijden en updates van de motion loop. Die dragen bij aan een hogere doorvoersnelheid van machines.

De controller biedt diverse beveiligingsfuncties zoals gebruikersauthenticatie op basis van rollen (RBAC) en encryptie op basis van digitale handtekeningen. Omdat het Windows-besturingssysteem onafhankelijk van de besturingsengine werkt, hebben eventuele storingen van het besturingssysteem geen invloed op de machine of op de besturing van de productielijn.

Microsoft neemt als strategic alliance partner deel aan het Rockwell Automation PartnerNetwork-programma.