• nl
  • en
  • de
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Wisse Kommunikatie Wisse Kommunikatie
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Persberichten

Doosan Construction Equipment brengt de nieuwe DA30-7 en DA45-7 Stage V articulated dump trucks (ATD’s ofwel knikdumpers) op de markt. De nieuwe DA30-7 en DA45-7 vervangen de bestaande Stage IV modellen, de DA30-5 en DA40-5. De DA30 heeft een maximale belasting van 28 ton; de DA45 van 41 ton.

De DA30 wordt aangedreven door de nieuwe Scania Stage V DC09 9 liter dieselmotor, die een vermogen levert van 276 kW (375 pk). De DA45 wordt aangedreven door de nieuwe Scania Stage V DC13 13 liter dieselmotor met een vermogen van 368 kW (500 pk).

De beide nieuwe Scania-motoren zijn twee jaar lang intensief getest in realistische bouw- en mijnbouwomgevingen en zijn daarvoor met vlag en wimpel geslaagd. De kern van de Scania-motoren, die verantwoordelijk is voor hun buitengewone betrouwbaarheid is niet veranderd; het grootste verschil van de nieuwe motoren ten opzichte van de voorgangers is het verbeterde nabehandelingssysteem.

Nieuwe cabine en nieuw uiterlijk

In 2018 kreeg de knikdumper DA30-5 een flinke upgrade met allerlei nieuwe features waaronder een nieuwe cabine, een nieuwe zelfnivellerende voorwielophanging en een tandem bogiesysteem. Al die vernieuwingen zijn overgenomen in het nieuwe Stage V model. Een vergelijkbaar proces doorliep de nieuwe DA45 Stage V knikdumper, die ook een nieuwe cabine en een zelfnivellerende voorwielophanging heeft. De voorwielophanging wordt afhankelijk van de werkomstandigheden aangepast om de bestuurder een comfortabele werkomgeving te bieden. De cabines van de ADT’s hebben nieuwe, comfortabele handgrepen en voetsteunen en een verbeterde lay-out van de display, zodat de informatie gemakkelijker afgelezen kan worden.

Naast deze wijzigingen bieden de nieuwe Stage V modellen nog meer nieuwe eigenschappen, waarvan één van de meest opvallende het vernieuwde ontwerp van het voorframe en de motorkap is. Bij de ontwikkeling heeft het Doosan-team de allerlaatste trends in de markt gevolgd. Het nieuwe, dynamische uiterlijk van de Stage V knikdumpers onderstreept de uitstekende prestaties, het grote vermogen en de degelijkheid van de Doosan-knikdumpers. Met het nieuwe uiterlijk sluiten de dumptrucks bovendien beter aan bij de rest van de Doosan-bouwmachines.

Functionele wijzigingen

Behalve de visuele wijzigingen hebben de nieuwe knikdumpers een aantal functionele wijzigingen ondergaan, die geleid hebben tot verbeteringen op het gebied van veiligheid, comfort en onderhoudsgemak. Zo hebben de diesel- en AdBlue-tanks een nieuwe plek gekregen. Ze zitten nu veel lager, zodat de bestuurder de beide tanks vanaf de grond kan vullen.

De nieuwe ADT’s zijn standaard uitgerust met een real-time meetsysteem voor het gewicht, dat voorzien is van een lichtindicator voor de machinist van de graafmachine, zodat hij de ADT optimaal kan beladen, waardoor de productiviteit gewaardborgd is en het brandstofverbruik vermindert.

Ook het smeersysteem is verplaatst en is nu gemakkelijk vanaf de grond bereikbaar. Er is boven het automatische standaard smeersysteem ruimte voorzien voor extra vetpatronen en een vulpomp. Daarnaastzijn de transmissiefilters dichtbij het smeersysteem geplaatst, waardoor ze goed toegankelijk zijn. Alle systemen zijn zo gebouwd, dat olie en vet worden opgevangen en na het onderhoud eenvoudig kunnen worden afgevoerd. Dankzij de verbeterde toegang voor onderhoud, kunnen de bestuurders hun dagelijkse inspecties sneller en veiliger uitvoeren.

De beide nieuwe machines zijn voorzien van extra externe ronde relingen om ongevallen en gevaarlijke situaties te voorkomen. In de cabine is rechts een extra handgreep aanwezig om de bestuurder nog meer veiligheid te bieden. De elektronische en hydraulische systemen in de nieuwe knikdumpers hebben eveneens een upgrade gekregen voor hogere prestaties met extra functies en nieuwe technologie.

Het state-of-the-art ontwerp en de aanpassingen in de nieuwe Stage V DA30 en DA45 ADT’s zijn het resultaat van een grondige marktanalyse, klantbezoeken, interviews met machinisten en aanvullende feedback die verzameld werd door de R&D-teams van de ADT-fabriek in Elnesvagen in Noorwegen, in de buurt van de stad Molde. Met al deze geavanceerde voorzieningen zetten de Doosan Stage V knikdumpers een nieuwe standaard wat betreft laadvermogen, brandstofverbruik, bedieningsgemak en comfort in combinatie met een hogere betrouwbaarheid, langere levensduur en lagere onderhoudskosten.

Voor alle soorten terrein

De nieuwe modellen beschikken net als alle Doosan-knikdumpers over een scharnierpunt achter de draairing voor een gelijke gewichtsverdeling over de vooras, zelfs als de achterzijde maximaal is uitgedraaid. In combinatie met een vrij draaiende tandembogie achter zorgt dit ervoor dat het gewicht over alle wielen gelijk wordt verdeeld en dat de zes wielen permanent grondcontact en aandrijving houden. Het vermogen wordt gelijk over de wielen verdeeld wat voor uitstekende prestaties zorgt; vooral op moeilijk terrein zoals een zachte of oneffen ondergrond, steile hellingen en scherpe bochten of een combinatie van lastige omstandigheden.

De combinatie van het voorliggende draaipunt, de unieke tandemachteras en het aflopende achterframe geeft de machine in zijn klasse de beste capaciteiten op ruw en zacht terrein. Door de unieke vorm van de carrosserie en het schuine frame wordt de lading gelijk over alle wielen verdeeld. Hierdoor kunnen de machines op zachte ondergrond zware ladingen beter transporteren dan welke andere machine ook. Het ontwerp van het knikmechanisme zorgt ook in bochten voor een gelijke verdeling van de lading over de linker en rechter wielen. Dat is erg belangrijk voor de tractie en stabiliteit van de machines. Al deze opvallende features zijn leverbaar op de nieuwe Stage V DA30 en DA45 ADT-modellen.