• Nederlands
  • Engels
  • Duits
De TOUGHBOOK 55 notebook wordt momenteel uitgerold naar de mobiele werknemers van enkele van de grootste waterbedrijven in het VK

Het licht dat je aandoet, het water dat altijd uit je kraan komt: we staan zelden stil bij dit soort essentiële nutsvoorzieningen die we dagelijks gebruiken. Nog minder staan we stil bij het feit dat de bedrijven die deze voorzieningen leveren, voortdurend worden bedreigd door cyberaanvallen. Onderzoek dat vorig jaar onder 1.700 nutsbedrijven werd uitgevoerd toonde aan dat 56 procent in de afgelopen 12 maanden ten minste één keer te maken had gehad met een shutdown of verlies van operationele gegevens. Daarnaast beoordeelde slechts 42 procent van de respondenten hun cyberparaatheid als hoog, en was slechts 31 procent volledig klaar om te reageren.

In het verleden beschermde de complexe en geïsoleerde IT-infrastructuur nutsorganisaties tegen cyberaanvallen; de operationele infrastructuur was niet verbonden met gecentraliseerde IT-systemen of het internet. Door verdergaande digitalisering is die connectie er wel gekomen. Tegenwoordig is de IT-infrastructuur met de operationele technologie geïntegreerd, met alle voordelen van dien, maar ook met een groter risico op cyberaanvallen tot gevolg.

De nutsbedrijven realiseerden zich al snel dat cyberveiligheid op elk niveau gegarandeerd moet zijn, en dat aanvallen op het netwerk snel en effectief gecounterd moeten worden, 24/7 monitoring van de operationele infrastructuur cruciaal is, toegang door authenticatie de norm moet zijn én alle mobiele apparaten die het personeel gebruikt 100% beschermd dienen te worden.

Een van de grootste waterleidingbedrijven in het Verenigd Koninkrijk heeft besloten zijn medewerkers met veilige devices uit te rusten en daarvoor de Toughbook 55 notebook van Panasonic aan te schaffen. Deze Toughbook is een van de eerste Secured-core PC’s ter wereld die samen met Microsoft is ontwikkeld, en de uitrol van het device naar alle remote werknemers is al ingezet.

De Toughbook 55 is niet alleen gebouwd om de dagelijkse uitdagingen van buitendienstmedewerkers van de nutsbedrijven aan te kunnen, het is ook een van de veiligste mobiele computers ter wereld. Secured-core computers zijn namelijk ontworpen met een vergaande integratie tussen hardware en software en zijn voorzien van de meest geavanceerde CPU’s die momenteel beschikbaar zijn. De apparatuur is uitermate geschikt voor het verwerken van bedrijfskritische gegevens in datagevoelige industrieën, zoals nutsbedrijven.

Een Secured-core PC is een modern Windows-apparaat met het hoogste niveau van hardware, software en identiteitsbescherming. Door de geavanceerde toegangscontrole- en verificatiesystemen stelt hij gebruikers in staat om veilig op te starten, hun apparaat te beschermen tegen kwetsbaarheden in de firmware, het besturingssysteem af te schermen tegen aanvallen en ongeautoriseerde toegang tot apparaten en gegevens te voorkomen. Hiermee wordt de beveiliging geoptimaliseerd en wordt de steeds toenemende vindingrijkheid van de cyberaanvallers tegengegaan.

Met zijn ProServices biedt Panasonic bovendien nog technische ondersteuning op maat, voor nutsbedrijven die extra beveiliging wensen.

Voor meer informatie over het gamma van de Panasonic devices, bezoek: https://business.panasonic.nl/mobile-solutions/producten-en-diensten