• nl
  • en
  • de
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Wisse Kommunikatie Wisse Kommunikatie
Crisis call: +31 (0)26 372 0871
Persberichten

Elektrische raceauto ID.R realiseert tweede snelheidsrecord op rij 

 

Zoetermeer, 4 juni 2019 – Volkswagen Motorsports elektrische raceauto ID.R heeft het ronderecord voor elektrische auto’s op de Nürburgring Nordschleife verbroken, mede dankzij de simulatiesoftware van ANSYS (NASDAQ: ANSS). De Franse coureur Romain Dumas zette met zijn Volkswagen ID.R een tijd neer van 6:05.336 minuten, waarmee hij zo’n 40 seconden sneller was dan de NIO EP9 van de vorige recordhouder, Engelsman Peter Dumbreck.

Romain Dumas testing the Volkswagen ID. R at the Nordschleife

 

De engineers van Volkswagen Motorsport stonden voor een enorme uitdaging toen ze besloten het record aan te vallen. De Nürburgring Nordschleife wordt namelijk gezien als ’s werelds meest veeleisende racecircuit. De krappe bochten en steile hellingen van de baan vereisen extreme versnellingen en vertragingen van de auto, waardoor temperatuurschommelingen optreden die de batterij van de auto zouden kunnen leegtrekken, en temperatuurverschillen die de auto mogelijk niet aan zou kunnen. Ook de zeer lange passages waar de coureur vol gas kan rijden, stellen enorm hoge eisen aan het batterij- en temperatuurbeheer.

De ingenieurs van Volkswagen Motorsport gebruikten daarom ANSYS Fluids om verschillende nieuwe koelsystemen van de ID.R-batterij te testen, binnen het bestaande aerodynamische design van de auto. Ze gebruikten de ANSYS-technologie tevens om een digitale versie van de ID.R te maken die de prestaties van de auto op de baan exact simuleert. Met behulp van de ANSYS-simulatieoplossingen toonden ze aan dat de ID.R het uitdagende parcours aankon en elimineerden ze het dure en tijdrovende testtraject dat onvermijdelijk is bij een fysiek prototype.

Vorig jaar vestigde de Volkswagen ID.R nog een record op de Pikes Peak International Hill Climb, waar de auto dankzij de ANSYS-simulatieoplossingen als snelste ooit de top van de Pikes Peak bereikte.

“Na het record op Pikes Peak heeft de ID.R opnieuw de kracht van e-mobiliteit aangetoond met zijn record voor elektrische auto’s op de legendarische Nürburgring Nordschleife. Hiermee laten we het enorme potentieel van elektrische auto’s op gewone wegen zien” , aldus Sven Smeets, directeur van Volkswagen Motorsport. “De ANSYS-simulaties waren cruciaal voor het verbeteren van het temperatuurbeheer van de batterij van ID.R; de warmteafvoer was perfect afgesteld en de uniformiteit van de temperatuur bleef behouden, zonder dat de aerodynamische prestaties van de auto beïnvloed werden.”

“Volkswagen is een toonaangevende partij op het gebied van e-mobiliteit, en met zijn geweldige succes op de Nürburgring Nordschleife heeft de ID.R een nieuwe barrière geslecht voor elektrische voertuigen”, zegt Shane Emswiler, vice president en General Manager van ANSYS. “Door gebruik te maken van ANSYS-simulaties realiseerde Volkswagen Motorsport de perfecte balans tussen de optimale batterijtemperatuur en de maximale aerodynamische prestaties van de ID.R in extreem uitdagende rijomstandigheden.”