• Nederlands
  • Engels
  • Duits
Press releases

Voor haar dealerorganisatie evalueert en selecteert Volvo Nederland hardware waarop de Volvo-applicaties optimaal werken. Speciaal voor de applicatie VIDA (Vehicle Information Diagnostic Application), die door de technische medewerkers wordt gebruikt, gebruikt  Volvo Nederland de Toughbook-computers van Panasonic. De dealers zijn recentelijk overgestapt op het nieuwste model, de CF 55.  “De overschakeling naar de CF 55 is voor ons een logische stap,” zegt Maurice Vreke, IT Project Manager bij Volvo Nederland. “Voor de werkplaats is het belangrijk dat we over een degelijke en stevige laptop beschikken, met veel aansluitingsmogelijkheden en een lange batterijduur.”

VIDA-applicatie

De VIDA-applicatie wordt gebruikt voor het uitlezen van de elektronische modules in de auto. “Aangezien auto’s tegenwoordig veel meer elektronica aan boord hebben, kunnen we de laptops beschouwen als onmisbaar gereedschap voor het sleutelen aan een auto. Via een ethernet to OBD- (On Board Diagnostics) kabel wordt de laptop aan de auto gekoppeld en zo worden de eventuele storingen direct uitgelezen, worden de diverse modules bekeken en worden softwareupdates uitgevoerd,” gaat Vreke verder.

Mobiele diagnose

“Bij Volvo doen we er alles aan om onze klanten optimaal te bedienen, en gaan we nog een stap verder. Als de auto van een klant in een specifieke situatie storingen ondervindt, dan kunnen we die situatie gewoon simuleren. Ter illustratie, stel dat een auto melding geeft telkens wanneer deze voor een rood stoplicht staat. We verbinden de Toughbook dan met de auto en maken een rit waarbij we moeten stoppen voor een rood licht. Tijdens de rit maakt de Toughbook via een 4G/5G hotspot verbinding met de applicatie en wordt direct uitgelezen wat de auto doet in die specifieke situatie. Hierdoor kunnen we heel efficiënt de juiste diagnose stellen en het probleem oplossen”, vertelt Vreke.

Dubbele LAN-poort

Buiten de robuustheid van de laptop zijn er andere zaken van groot belang op de werkvloer. De computer moet onder meer ook aangepast worden aan de specifieke behoefte van de klant. “Speciaal voor Volvo is de CF 55 uitgerust met een tweede LAN-poort. De eerste poort is nodig voor het lokale netwerk, de extra poort om de computer aan te kunnen sluiten op de auto. De meeste laptops beschikken maar over één LAN-poort, en in zo’n geval moet je gaan werken met een USB-adapter voor ethernet. Zo’n adapter is niet echt stabiel en bovendien erg breekbaar op de werkvloer. Zeker voor softwaredownloads en updates voor de auto is het van cruciaal belang dat er een stabiele connectie is, zodat de update meteen en in één keer goed kan worden uitgevoerd,” legt Vreke uit.

Sterk maatwerk en een lage total cost of ownership

“Het maatwerk van Panasonic is uniek, alles is mogelijk”, gaat Vreke verder. “De kwaliteit van ieder onderdeel wordt grondig getest. Pas als er bijvoorbeeld 100.000 keer een USB-stekker in een USB-poort wordt gestoken en deze nog steeds optimaal functioneert, is het goed genoeg. In het uitzonderlijke geval dat deze toch stukgaat, dan kan de USB-poort gewoon vervangen worden. Het zijn net deze kleine, simpele zaken die ervoor zorgen dat de Toughbook langer meegaat dan elke andere laptop. Ondanks de hogere aanschafprijs is er zeker een lagere total cost of ownership.”

Databeveiliging

De Toughbook 55 maakt gebruik van Windows 10 Pro als besturingssysteem. Dat was een voorwaarde om de VIDA-applicatie optimaal te kunnen laten draaien. De overstap naar Windows 10 Pro zorgt onder meer ook voor een betere beveiliging. “De Toughbook CF 55 is een van de eerste Secured-Core PC’s* die vanaf fabriek al is voorzien van het hoogste beveiligingsniveau. De applicaties die op computer draaien en de opgeslagen data zijn daardoor optimaal beveiligd. Volvo hecht veel waarde aan de veiligheid van zowel hardware als data en daar zijn we zeker van met de Secured-Core PC technologie.”

Langdurige en goede relatie

“Vooral het actief meedenken van Panasonic ligt aan de basis van onze langdurige relatie”, vertelt Vreke. “Destijds, toen we nog werkten met de CF27, hadden we speciale modules die we met com-poorten en seriële connecties aan de laptop moesten bevestigen. Panasonic heeft een externe partner hiervoor speciale houders laten maken om de module aan de achterkant te bevestigen. Panasonic heeft altijd geluisterd naar onze behoeften en bood concrete oplossingen om die te realiseren, en wel op zo’n manier dat alles ook in de praktijk makkelijk werkt. Er wordt altijd wel een oplossing gevonden en als Panasonic die niet zelf in huis heeft, dan zoeken ze een partner die het kan oplossen. Dit is voor ons van onschatbare waarde.”

Toekomstvisie

Volvo Nederland verwacht in de toekomst ook gebruik te gaan maken van de Toughbook-tablets. Vreke verduidelijkt: “Ook hier zien we dat Panasonic goed luistert naar de behoeften van haar klanten en daar vervolgens ook invulling aan geeft. De Toughbook-tablets hebben volwaardige computerspecificaties met een Windows Core i5 processor, een lange batterijduur, veel geheugen en Windows Mobile als besturingssysteem. Het is essentieel dat de tablets draaien op Windows omdat onze applicaties anders niet meer werken. Zodra onze applicaties er klaar voor zijn, zullen we zeker de overstap maken naar de Toughbook-tablets van Panasonic,” besluit Vreke.

*Windows for Business Secured-Core PCs – Microsoft

Voor meer informatie: www.toughbook.nl

Beeldmateriaal in hoge resolutie is hier te downloaden.