Preloader

Farma

Geneesmiddelintroductie

Van wereldwijd opererend farmaceut Mallinckrodt kregen we de opdracht om een communicatieconcept te ontwikkelen voor de introductie van een geneesmiddel tegen Multiple Sclerose.

Geneesmiddelintroductie
Later zou datzelfde medicijn ook nog voor andere indicaties ingezet worden. Om meteen een flinke impact te maken, was een sterke positionering van het medicijn nodig. Productwaarden, propositie, missie, en andere basiscomponenten voor effectieve communicatie werden tegen het licht gehouden en aangescherpt, en vervolgens zijn we met verschillende partijen aan de slag gegaan om een solide marketing- en communicatiestrategie op papier te zetten.

Workflow

Op basis van deskresearch en verschillende interviewsessies op C-level hebben we een discussiestuk opgesteld en vervolgens een presentatie ontwikkeld over het MS-medicijn.

In onze communicatie lag de nadruk heel duidelijk op transparantie en authenticiteit, niet in de laatste plaats omdat elk farmaceutisch bedrijf vanaf het begin en zonder uitzondering met het gebrek aan deze waarden in de sector geconfronteerd wordt.

De belangrijkste bevindingen uit het discussiestuk:

  • Transparantie over het merk achter het product is essentieel
  • Transparantie over de voordelen én de bijwerkingen evenzeer
  • Bij alle uitingen is afstemming nodig met het kernmerk (waarden)
  • We zoeken een verhaal dat gemakkelijk te gebruiken en te vertellen is
  • De context waarin het medicijn wordt voorgeschreven en gebruikt, is erg belangrijk
  • We creëren een ‘love to follow’-beweging en gaan ‘van informatie naar inspiratie’, ‘van wat het medicijn doet naar wat het medicijn betekent’.

Werken met de juiste proposities is essentieel, bij alle mogelijke marketingmateriaal. Daarbij is het belangrijk om te beoordelen of de verschillende doelgroepen verschillende behoeften of een verschillend kennisniveau hebben. Na het uitwerken van de proposities hadden we een solide basis waarmee sales en communicatie hun doelgroepen konden bereiken.

Creatieve fase

Op basis van de uitkomst van de strategiesessies hebben we een logo, een huisstijl, een communicatiestijl en een digitale stijl ontwikkeld.

Creatieve fase

PR en communicatie

In deze fase hebben we een groot aantal componenten ontwikkeld en activiteiten uitgevoerd.

We begonnen met een overkoepelend plan en hebben samen met onze Worldcom-partners voor gelokaliseerde versies gezorgd voor elk betrokken land. De componenten die zijn ontwikkeld en gelokaliseerd, betroffen onder andere:
  • PR-plan
  • Sales kit
  • Media- en stakeholderlijst
  • Q&A’s
  • Crisiscommunicatieplan
  • Mediatraining voor C-level (internationaal)
  • Social media-plan

Middelen

De middelen die we in de campagnes gebruikt hebben, waren onder andere:

  • Briefpapier, templates voor officiële correspondentie
  • Gids voor merkidentiteit
  • Verpakkingsontwerpen
  • Brochures en folders
  • Aanvullende beschermingscertificaten (ABC-folder)
  • Detail aid
  • Trainingshandleidingen
  • PPT-presentaties
  • Website
  • Stand-banners
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.