Preloader

De Digital Health Monitor for the Pharma Sector, een jaarlijks rapport van de Worldcom Public Relations Group verzamelt en analyseert gegevens van farmaceutische bedrijven wereldwijd, die geselecteerd worden op basis van hun omvang, hun reputatie en hun geografische aanwezigheid. Het rapport rangschikt deze bedrijven op basis van hun aanwezigheid en betrokkenheid op verschillende online platforms, waaronder apps, blogs, corporate- en lokale bedrijfswebsites, Instagram, Facebook, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok, X en YouTube. Daarnaast onderzoekt het rapport het gebruik van deze kanalen per land.

Ook deze versie van het jaarlijkse rapport legt weer een aantal belangrijke verbeterpunten bloot: veel toonaangevende farmaceutische bedrijven maken niet effectief gebruik van gelokaliseerde content, waardoor ze enorme kansen laten liggen om hun doelgroepen te informeren en hun merken te beschermen. In een tijdperk waarin verkeerde informatie welig tiert, is het belangrijker dan ooit dat organisaties ervoor zorgen dat hun stakeholders hen correct waarnemen, vooral in een sector die zo essentieel is als de farmaceutische.

Sociale media: De nieuwe informatiehub

De eerste belangrijke vaststelling is dat de rol van sociale media verander(en)d is; waar eerder entertainment het belangrijkste thema was, worden die kanalen steeds meer gebruikt voor informatievergaring. Er is een opmerkelijke toename te zien van gebruikers die op zoek zijn naar nieuws, inspiratie, productonderzoek, gezondheidsgerelateerde informatie en educatieve content. Sociale media is niet langer alleen een netwerkinstrument, het is een primaire bron voor onderzoek en informatievergaring geworden.

Verrassend genoeg is de farmaceutische industrie er nog niet voldoende in geslaagd om in te spelen op deze verschuiving. TikTok, het populairste platform wereldwijd, staat bovenaan qua bestede tijd per maand, met gebruikers die gemiddeld 34 uur op de app doorbrengen. Desondanks gebruiken farmaceutische bedrijven gemiddeld slechts 1% van TikTok en is hun gecombineerde aanwezigheid op sociale media slechts 7%.

Bron: The Worldcom Public Relations Group, 2024 Digital Health Monitor for the Pharma Sector

Deze onderbenutting is een grote gemiste kans. Niet alleen slagen farmaceutische bedrijven er niet in om belangrijke doelgroepen te bereiken, ze verwaarlozen ook nog het meest invloedrijke stadium voor stakeholder-betrokkenheid. Om kritieke informatie effectief aan te bieden, moeten deze bedrijven zich toch echt gaan aanpassen aan het nieuwe digitale landschap.

Onderwerpen die CEO’s en CMO’s prioriteren

Het rapport toont ook de samenhang tussen onderwerpen die volgens CEO’s en CMO’s prioriteit hebben. Wereldwijd is de top vijf

  • DEI
  • het behouden van talent
  • de economie
  • AI
  • ESG en duurzaamheid.

Het aantrekken van talent staat echter pas op de 13e plaats, ondanks dat het behouden van talent het tweede meest besproken onderwerp is. Naarmate nieuwe generaties hun intrede doen op de arbeidsmarkt, zullen farmaceutische bedrijven hun communicatiestrategieën dus moeten aanpassen om tekorten aan getalenteerde medewerkers te voorkomen.

Bron: The Worldcom Public Relations Group, 2024 Digital Health Monitor for the Pharma Sector

Deze ranglijsten onderstrepen het belang van gerichte communicatie. Social media-kanalen kunnen een cruciale rol spelen bij zowel het behouden als het aantrekken van werknemers, maar bedrijven zullen hun boodschappen moeten afstemmen op hun specifieke doelgroepen. Tweederde van de Gen-Z geeft er bijvoorbeeld de voorkeur aan te werken voor werkgevers wier waarden in lijn liggen met die van hen, wat benadrukt dat bedrijven duidelijk(er) moeten communiceren over hun hun ethische overwegingen.

In de toekomst moeten farmaceutische bedrijven zorgvuldig bekijken hoe ze hun sociale kanalen kunnen en willen gebruiken om hun leiderschapspositie te claimen of te verstreken en hun standpunten over belangrijke kwesties duidelijk willen maken. Hoewel het delen van productinformatie belangrijk is, is het ook belangrijk om sociale, politieke en economische kwesties aan te kaarten. Het ontwikkelen van een samenhangende communicatiestrategie zal van het grootste belang zijn om de merkbekendheid te vergroten en om aan te sluiten bij de waarden van de consument.

Factoren die de toekomst van de farmaceutische industrie bepalen

De manier waarop farmaceutische bedrijven communiceren, is niet het enige dat verandert; de sector zelf evolueert ook. Hoewel de meningen uiteenlopen, is er consensus over een aantal factoren die de toekomst waarschijnlijk zullen bepalen:

  • Hervormingen van nationale gezondheidssystemen: er zullen strengere toelatingseisen en prijsreguleringen worden ingevoerd als nationale gezondheidssystemen hervormd worden om de uitgaven voor gezondheidszorg te beperken; dit kan een aanzienlijke impact hebben op de cashflow van de farmaceutische industrie
  • Veranderende verwachtingen van patiënten: veel stakeholders hebben een negatieve perceptie van het gezondheidszorgsysteem. In combinatie met de kosten en het ongemak leidt dit tot terughoudendheid in gebruik van gezondheidszorgdiensten. Ook deze uitdaging moeten farmaceutische bedrijven zien aan te gaan.
  • Misinformatie door AI: naarmate AI zich verder ontwikkelt, neemt ook het risico op verkeerde informatie toe. Farmaceutische bedrijven moeten voorbereid zijn om deze gevaren te bestrijden, maar tegelijkertijd het innovatiepotentieel van AI benutten
  • Maatschappij en sociale media: de wereld verandert voortdurend, evenals het social media-landschap. De kanalen die nu populair zijn, zijn dat over twee maanden misschien niet meer. Om relevant te blijven en de innovaties te leveren die van hen worden verwacht, moeten ook farmaceutische bedrijven op de hoogte blijven van alle trends.

De Digital Health Monitor voor de farmaceutische sector van dit jaar biedt waardevolle inzichten. Van het toenemende belang van sociale media als informatiebron tot de belangrijke kwesties die bedrijfsbeslissingen bepalen, het rapport biedt farmaceutische bedrijven interessante tools en tips om hun digitale communicatiestrategieën te optimaliseren. Bovendien stelt het hen in staat om de producten en diensten die ze aanbieden te verbeteren.

Laten we voorzichtig optimistisch blijven. Ondanks de uitdagingen waarmee de farmaceutische sector geconfronteerd is, heeft de sector de afgelopen jaren een gestage verbetering laten zien. Hoewel er nog veel werk aan de winkel is, is het ingezette traject veelbelovend. De farmaceutische industrie blijft een belangrijke impact hebben en we hopen dat hun digitale aanwezigheid meer en meer de innovatieve insteek zal weerspiegelen die consumenten zoeken.

Geef een reactie

Your email address will not be published.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.