Preloader

Media-training

 
Met onze gepersonaliseerde mediatrainingen bereiden we directeurs of bestuurders, MT-leden en locatie- en communicatiemanagers gedegen voor op de omgang met de pers en op een gesprek met andere stakeholders.

Elke training stellen we op maat samen; ze bestaat doorgaans uit zowel een theoretisch gedeelte als uit (rollenspel)-oefeningen waarin je leert omgaan met camera’s, microfoons en lastige interviewvragen.

Ook kunnen we een training van een dagdeel verzorgen rond één bepaald issue. In dat geval spitsen we de training volledig toe op dat specifieke onderwerp. Ook bij deze training is de cameraman aanwezig.

De deelnemers aan onze trainingen helpen we met de volgende vragen en uitdagingen:

  • Hoe blijf ik tijdens een crisissituatie in interviews baas over mijn boodschap, zowel met de audiovisuele media als met de geschreven pers ?
  • Hoe ga ik om met (onaangekondigde) interviews of ambush-interviews?
  • Hoe voorkom ik dat ik in de valkuilen val, zoals speculatieve en suggestieve vragen en reframing?
  • Hoe denken en werken journalisten en redacties, en hoe kan ik mijn voordeel doen met de kennis erover?

Trainers

Het geven van mediatrainingen is een vak dat het best uitgevoerd wordt door mensen met ervaring voor en achter de camera. Onze trainers zijn zulke mensen.

Serge Beckers  en Theo Snijders hebben allebei als journalist gewerkt en als woordvoerder gefungeerd, en hebben ook een groot aantal (crisis)trainingen op hun palmares.

Evert van Wijk, de oprichter van MediatrainingBenelux, dat Wisse Kommunikatie in juli 2024 overgenomen heeft, heeft vele Belgische en Nederlandse politici, topbestuurders, sitemanagers, communicatiedirecteuren en anderen voor de microfoon gehad. Gezamenlijk kunnen deze trainers, nog los van de expertise van de  eveneens zeer ervaren freelance-trainers, bogen op meer dan 60 jaar trainingservaring.

Serge Beckers

Serge Beckers

Trainer
Theo Snijders

Theo Snijders

Trainer
Evert van Wijk

Evert van Wijk

Trainer

Context

Een training staat niet op zich. Als het goed is, wordt deze georganiseerd in de context van het risico- en issuemanagement van de organisatie, en in het kader van haar reguliere PR- en communicatieactiviteiten.

Hoewel we uiteraard ook gewoon 24/7 klaarstaan voor een spoedtraining, worden de beslissingsnemers en woordvoerders van een organisatie idealiter minimaal jaarlijks aan een dag met een kritische trainer onderworpen, om de kernboodschappen weer scherp te krijgen en om de dynamiek van een crisissituatie weer even te benaderen.

In zo’n situatie is er ook meer tijd om in te gaan op die context, en vragen te beantwoorden als

  • Wat is de winst van een actief mediabeleid?
  • Hoe breng iets onder de aandacht bij de media en hoe zeer zeker niet?
  • Is nieuws maakbaar? En zo ja, hoe?
  • hoe bouw je een goede relatie op met de nieuwsmedia en hoe behoud je die?
  • Persbericht, persconferentie, persoonlijk interview: wat bepaalt je keuze?
  • Waarom is een voorgesprek zo belangrijk?
  • Welke afspraken kun je wel en niet op voorhand met journalisten maken?
  • Social media: wat is de impact van blogs, X, LinkedIn, Facebook en hoe ga je daarmee om?
  • Wanneer gebruik je een embargo en wanneer zeker niet?
  • Wanneer bied je een exclusief interview aan?
  • Bestaat ‘Off the record’ eigenlijk wel?
Image
Image
MEDIATRAINING

'CAMERA LOOPT' VOOR

  • Healthcare en medical 
  • Farma en chemie
  • Tech / IT
  • Industrie
  • Transport en logistiek
  • Automotive
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.