Preloader

Onze wegen raken steeds voller, en regelmatig staan we in de file als we van of naar ons werk rijden. Tijdens zo’n verplichte stop heeft bijna iedereen er wel eens over gefantaseerd: “Wat als ik nu over deze file heen kon vliegen?”

En binnenkort zou dit zomaar echt kunnen, met de PAL-V (Personal Air and Land Vehicle).

De toekomst van mobiliteit

De PAL-V is de verwezenlijking van de droom van CEO & Co-founder Robert Dingemanse. De PAL-V is een driewielig voertuig met een topsnelheid van 160 km/u. Maar het meest opwindende aan de PAL-V is dat dit voertuig ook kan vliegen. Binnen vijf minuten kun je de PAL-V van auto upgraden naar een gyrocopter, dankzij de inklapbare rotorbladen en een uitklapbare propeller. De PAL-V vertegenwoordigt niet alleen een doorbraak in technologie, maar ook een visie op de toekomst van mobiliteit.

Behalve dat je met de PAL-V niet meer in files hoeft te staan, bespaart hij je ook tijd op vliegvelden. Na het landen van de gyrocopter klap je immers binnen enkele minuten de propellers en rotorbladen weer in en rijd je zo de stad in, waar je het voertuig gewoon parkeert.

PAL-V op de weg

De PAL-V kan twee personen vervoeren met een maximale snelheid van 160 km/u. Net als gewone auto’s kun je de PAL-V gewoon bij een tankstation volgooien. Natuurlijk is het even wennen om met een driewielig voertuig te rijden, zeker omdat het niet beschikt over stuurbekrachtiging. Maar voor zakelijk gebruik spreken de voordelen voor zich. Voor vrijetijdsgebruik laat het echter nog wat te wensen over; met een bagageruimte van 80 liter kun je een net stedentripje van een weekendje maken.

PAL-V in de lucht

De PAL-V bezit al een wegcertificering van de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer). Helaas duurt de luchtcertificering iets langer dan verwacht: het bedrijf verwacht die in 2025 te ontvangen. Maar het wachten wordt beloond: met die luchtcertificering mag het voertuig meteen in 80% van het internationale luchtruim vliegen.

Voor het opstijgen moet je vooralsnog naar een van de 21 regionale luchthavens toe, en natuurlijk moet je ook over een vliegbrevet beschikken. Eenmaal in de lucht heeft de PAL-V een topsnelheid van 180 km/u en kan hij maximaal 500 km afleggen. Vanuit Amsterdam vallen Parijs of Londen dus binnen het bereik.

De gyrocopter is overigens veiliger dan een helikopter of een vliegtuig. Toch in die zin dat gyrocopters gebruikmaken van een vrij draaiende rotor, wat betekent dat ze niet afhankelijk zijn van de motor om in de lucht te blijven. Bij een motorstoring blijft de rotor draaien en kan de gyrocopter veilig dalen en landen. Daarnaast is het besturen een stuk eenvoudiger dan bij een helikopter of vliegtuig, wat de leercurve verkort.

Vliegt straks iedereen?

Hoewel de PAL-V er gaaf uitziet en voor velen ongetwijfeld een droom doet uitkomen, zullen we er op de korte termijn waarschijnlijk niet heel veel gaan zien in de lucht of op de weg. Met een kostprijs van 800.000 euro en de huidige beperkingen qua landingsbanen spreekt de PAL-V nu vooral een niche-markt aan. Voor rijke zakenmensen die regelmatig reizen naar Londen, Parijs of Berlijn zal dit zeker een mega interessant voertuig zijn dat hen veel tijd zal besparen. Maar voor die andere 97% van de bevolking ligt de drempel simpelweg te hoog.

BedrijfPAL-V   
InnovatieVliegende auto  
ThemaMobiliteit  
ScoreKwaliteit van de innovatie80 
 Urgentie van de probleemoplossing40 
 Kans op brede acceptatie15 
 Subtotaal13545,00%
    
 1,04  
WegingsfactorSubtotaal x wegingsfactor140,4 
 Gewogen percentage 39,66%
Geef een reactie

Your email address will not be published.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.