Preloader

Op basis van je SEO-initiatieven en -budgetten hopen en kopen dat Google je oppikt. En vervolgens hopen dat de ontvanger van alle links – waaronder die naar jouw pagina –  zelf de informatie op de juiste manier interpreteert.  En daarna hopen dat hij jouw organisatie uitkiest door op jouw ‘blauwe vermelding’ te klikken. Dat is zó maart 2025!

AI-assistenten geven inmiddels direct antwoord op je zoekvragen. Dat klinkt als een groot voordeel, maar houd er wel rekening mee dat die AI-tools zelf bepalen welke organisaties en merken ze aanhalen. En dat je hen nog steeds moet helpen om de keuze op jou te laten vallen.

We leven in een nieuwe online-realiteit, waarin niet search engines maar generative AI engines bepalen welke informatie je stakeholders te zien krijgen en dus waar jij vindbaar bent. Waarin GEO het stokje overneemt van SEO.

Daarom hebben we een praktische aanpak voor je geschetst om door middel van Generative Engine Optimization in AI-antwoorden zichtbaar te worden.

Waarin verschilt GEO van SEO?

Voor de context toch eerst nog even dit: met SEO (Search Engine Optimization) richt je je site in op signalen voor zoekmachines om hoge rankings en klikken te verdienen. Je doel is om zo hoog mogelijk te eindigen in de zoekresultaten.

GEO zorgt dat AI-engines zoals ChatGPT, Gemini, Copilot en Perplexity je content vinden, deze correct interpreteren en hem opnemen in hun antwoorden. In GEO gaat het dus niet om een plek op pagina 1, maar om aanwezigheid in het antwoord.

Klassieke SEO blijft weliswaar de basis, want de techniek, de content en de autoriteit blijven belangrijk. Maar GEO verbreedt het werkveld naar topic-clusters en hecht groot belang aan ‘wie’ en ‘wat’ en aan hoe die zich tot elkaar verhouden. Dat betekent onder andere dat AI autoriteit toekent aan content waarvan de feiten kloppen en de reputatie aantoonbaar is. Het resultaat is dat gebruikers snel de samengevatte, precieze antwoorden in hun schoot geworden krijgen zonder te hoeven doorklikken en door te studeren. Zero-click by design.

Hoe maak je GEO-vriendelijke content?

Hoe zorg je dat AI-tools jouw content opnemen in hun resultaten? Het korte antwoord: schrijf voor mensen, structureer voor machines.

AI geeft de voorkeur aan goed gestructureerde, geloofwaardige content die gebaseerd is op feiten. Zet daarom in op de volgende strategieën.

  • Nauwkeurigheid
    • benoem de (echte!) auteurs, verwijs naar biografieën en referenties
    • vermeld bronnen (onderzoek, overheid, branche, KOL’s)
  • Leesbaarheid
    • Gebruik korte zinnen (15 – 20 woorden), 2 – 4 zinnen per alinea en een actieve toon
    • Pas een heldere H1–H3-hiërarchie toe; formuleer sommige koppen als vraag
    • Gebruik bullets, tabellen, lijsten en stappen
  • Nut
    • Publiceer FAQ’s, how-to’s, checklists, vergelijkingen
    • Voeg schema’s, diagrammen, video-uitleg, expert-Q&A’s en longreads toe
  • Actualiteit
    • Vernieuw kernpagina’s en de argumenten en bewijspunten erop regelmatig; AI waardeert ‘versheid’
  • Autoriteit

AI kent autoriteit toe aan externe bronnen, dus zorg dat die kloppen:

    • Vermeldingen in Wikipedia, vakbladen en directories
    • Lokale lijsten, zoals Google Business Profile, Bing Places, Apple Business Connect, reviewsites, Nextdoor
    • Merknamen en omschrijvingen: monitor je autoriteit en het sentiment rond je merk en  corrigeer verouderde info.
 
Van zoekwoorden naar topics: bouw GEO-klare clusters

Verplaats je aandacht en inspanningen van zoekwoorden naar topics en bouw ‘GEO ready’ clusters.

Een enkele vraag in natuurlijke taal wordt door AI uitgesplitst in tientallen subvragen (definities, vergelijkingen, recensies, lijstjes met beste producten). Om de AI-tools te laten zien dat jij autoriteit verdient op dit onderwerp en op de subonderwerpen creëer je clusters van onderwerpen die het hele verhaal bestrijken dat je wilt vertellen. Je richt je qua content dus niet uitsluitend op een hoofdterm zoals je dat bij SEO zou doen.

Tip: voer een zoekwoordonderzoek uit om de clusters in kaart te brengen en vraag vervolgens aan AI-tools welke gerelateerde vragen voorkomen bij die onderwerpen. Op die manier krijg je helder waar de gaten zitten in je content.

AI crawlt nog niet alles

Weet dat AI-engines vaak nog struikelen over Javascript, Pdf-bestanden en media. Haal die belemmeringen weg:

  • Publiceer HTML-landingspagina’s voor video’s en podcasts met de volledige transcripties; doe dat op je eigen domein
  • Voeg Schema.org-markup toe (VideoObject, HowTo, FAQPage, Article, Organization, Product, Person).
  • Houd sitemaps, canonical URL’s en interne links schoon en maak Pdf’s toegankelijk door metadata toe te voegen.
Concrete content

Op basis van het bovenstaande adviseren we je om de volgende GEO-vriendelijke formats in te zetten:

  • Hubs waarin je zaken uitlegt en doorlinkt naar (vraaggestuurde) subpagina’s. Zo creëer je de clusters waarover we het hierboven hadden
  • Vergelijkingen (X vs Y, beste voor [Z], tabellen met prijzen en features)
  • Checklists en cheatsheets die AI letterlijk kan quoten
  • Case studies met concrete gegevens die gemakkelijk te citeren zijn.

Hoe ga je ten slotte meten of je inspanningen resultaat opleveren? Als je je realiseert dat de traditionele SEO-KPI’s (rankings, CTR, bounce rate en dergelijke) geen indicatie geven van je aanwezigheid in AI-resultaten zul je begrijpen dat je je methodiek moet aanpassen.

  • Vermeldingen van je merk in AI-resultaten
    • Houd bij hoe vaak AI-assistenten je merk noemen in een vaste reeks prompts
    • Herhaalde of structurele aanwezigheid creëert mindshare, zelfs zonder links
    • De formele voor de berekening van je zogeheten citation rate is eenvoudig: jouw geciteerde pagina’s / totaal aantal geciteerde pagina’s x 100 in AI-reacties. Hoe hoger, hoe beter
  • Test wekelijks je ‘AI-frequentie’
    • Kies 20 prompts, test deze in incognito-modus op drie AI-platforms en noteer de bronnen. Laat ChatGPT deze prompts wekelijks uitvoeren, om consistentie in de resultaten te waarborgen.
  • Monitor de resultaten
    • Monitor de stijging in de merkgerelateerde zoekresultaten, het direct verkeer en de conversies die het gevolg zijn van content-updates en gegevenscorrecties van derden.
Conclusie

SEO blijft belangrijk, maar AI wint enorm snel terrein. Je wilt dus gevonden worden in het AI-antwoord van je zoekmachine; het belang van een hoge positie in de zoekresultatenlijst van Google neemt zienderogen af.

Met Generative Engine Optimization (GEO) bepaal je zelf of je in die begeerde AI-antwoorden verschijnt. Zorg daarvoor voor content waarin je feiten glashelder zijn, je structuur machine-vriendelijk en je externe referenties consistent en kloppend. Kies één onderwerp (geen zoekwoord) dat je prioriteit heeft, stel een topic cluster samen op basis van vragen en subvragen, voeg Schema.org-markup toe en voer je eerste wekelijkse AI-vermeldingstest uit. En je vermelding in het antwoordvak is een kwestie van tijd.

Geef een reactie

Your email address will not be published.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.