Preloader

“450.000 Nederlanders weg bij X”, ‘Aantal gebruikte social platformen daalt, gebruik intensiever” en “Steeds meer Nederlanders ervaren social media als gevaar voor mentaal welzijn”. Stuk voor stuk nieuwswaardige conclusies uit het jaarlijkse Newcom-onderzoek naar social media-gebruik door Nederlanders. Maar mag ik zo eigenwijs zijn om een andere uitkomst als meest nieuwswaardige eruit te lichten?

Om Mart Smeets te citeren: “Ja, dat mag ik.” Daarom graag je aandacht voor LinkedIn. Zagen we in het rapport van vorig jaar al dat dit zakelijke social medium flink in de lift zit, die stijging zette in 2024 weer door. Sterker nog, van de ‘Big 5’ (WhatsApp, YouTube, Facebook, Instagram en LinkedIn) vertoont laatstgenoemde procentueel de grootste groei met 4%.

In totaal heeft LinkedIn 5,7 miljoen Nederlandse actieve gebruikers. Ter vergelijking: Instagram en YouTube zijn weliswaar groter qua actieve gebruikers, maar groeiden met 2% minder hard. Facebook kende zelfs een daling van 2% (en ging van 12,1 miljoen naar 9.9 miljoen).

De groeicijfers van LinkedIn sinds 2010 – het jaar waarin het platform beschikbaar werd voor Nederlandse professionals – zijn even gestaag als stabiel: met uitzondering van twee jaren groeide het aantal gebruikers elk jaar door.  Maar misschien nog wel belangrijker: de kritiek en controverse waar andere social mediaplatformen (we noemen een X, of een Facebook) mee te maken hebben, spelen geen rol bij de perceptie van LinkedIn. Integendeel, als er één platform is waar polarisatie nog niet de boventoon voert…

Steeds meer professionals zien dan ook de mogelijkheden die LinkedIn biedt om je bij een zakelijke doelgroep onder de aandacht te brengen. Aandacht die kan leiden tot succes: driekwart van de b2b-besluitvormers vertrouwt LinkedIn namelijk als een betrouwbare bron voor informatie tijdens hun buyer’s journey. Tegelijkertijd is er een grote groep LinkedIn-gebruikers die nooit content plaatst, ook geen reacties. Dat biedt kansen.

Oftewel: jezelf actief profileren op LinkedIn kan lonend zijn. Houd daarbij wel altijd in het achterhoofd dat je op een zakelijk netwerk actief bent, anders zou je je doel wel eens voorbij kunnen schieten. Een derde van de Nederlanders vindt al dat het zakelijke karakter van LinkedIn verdwijnt en het platform te persoonlijk wordt. Tegelijkertijd is het nou ook weer niet de bedoeling om iedere sales-scheet in een halleluja-post te vatten – 38% van de Nederlanders geeft aan ‘wel een beetje klaar te zijn met al die juichverhalen op LinkedIn’.

Dus ja: content posten op LinkedIn is een goed idee, maar wees je wel bewust van wat je post. En mocht je het nou lastig vinden om te bepalen wat wel geschikte content is om te delen op LinkedIn, dan weet ik nog wel een bureau dat je hierin kan adviseren en ondersteunen: https://www.wisse-worldcom.nl/contact/.

Geef een reactie

Your email address will not be published.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.