Het is de ultieme wraakfantasie van iedereen die slachtoffer is geweest van een oplichter: de oplichter met gelijke munt terugbetalen. Britse klanten van telecomprovider O2 krijgen die kans dankzij Daisy. Of beter gespeld: dAIsy.
Daisy lijkt op het eerste gezicht een lief oud vrouwtje, dat het allemaal niet zo goed begrijpt. ‘Dus een aantal w’s en dan een punt?’ Daisy is dan ook geen echte vrouw, maar een AI-oma die maar één doel voor ogen heeft: de tijd van haar telefonische oplichters zoveel mogelijk verdoen. Want, zo redeneert O2, de tijd die een oplichter kwijt is aan Daisy – pardon dAIsy – kan niet worden besteed aan het oplichten van echte mensen.
O2 roept iedereen die gebeld wordt door een scammer dan ook op om het nummer door te geven zodat ze dAIsy aan het werk kunnen zetten. Wanneer er weer met het betreffende fraudenummer wordt gebeld, neemt dAIsy het gesprek over. In een persbericht dat O2 over dAIsy verstuurde, claimt de provider dat ze meerdere oplichters langer dan 40 minuten aan de lijn wisten te houden.
Met de AI Granny biedt O2 niet alleen een ludieke oplossing voor een irritant probleem, er zit ook een bewustwordingscampagne aan vast. Klanten worden geholpen bij het herkennen van oplichterspraktijken en opgeroepen om frauduleuze telefoonnummers door te geven. Op die manier kan beter worden voorkomen dat anderen slachtoffer worden.
Interessant is overigens dat ook oplichters AI hebben ontdekt, dus wellicht dat we dicht bij een toekomst zijn waarin de AI-oplichter eindeloos in gesprek is met de AI-ontmaskeraar. Waarbij het de vraag is of dit nou een dystopisch of utopisch toekomstbeeld is.
Organisatie |
|||
Innovatie |
AI-oma |
||
Thema |
Gegevensbescherming |
||
Score |
Kwaliteit van de innovatie |
85 |
|
Urgentie van de probleemoplossing |
85 |
||
Kans op brede acceptatie |
75 |
||
Subtotaal |
245 |
81,67% |
|
Wegingsfactor |
1,07 |
||
Totaal x wegingsfactor |
262,15 |
||
Gewogen percentage |
74,05% |