Elke automobilist kent het probleem: fel zonlicht door de vooruit als je autorijdt. Dat is niet alleen bijzonder irritant, maar ook gevaarlijk omdat automobilisten verblind kunnen worden en ongelukken veroorzaken. De klep boven de vooruit biedt enige bescherming, maar die oplossing functioneert alleen goed als de zon frontaal op de vooruit schijnt. Bovendien, het neerklappen en/of zijwaarts duwen van de klep tijdens het rijden verbetert de verkeersveiligheid ook niet echt. En niet iedereen heeft altijd een zonnebril bij de hand. Met dit alles in gedachten heeft Bosch een virtuele zonneklep ontwikkeld die automatisch dat deel van het gezicht afdekt waar de automobilist het meeste last van de zon heeft.
Het lijkt een futiliteitje, die virtuele zonneklep, maar het probleem van verblinding door een felle of laagstaande zon en door tegenliggers is groot. Toevallig publiceerde de ANWB daarover in oktober van dit jaar nog een onderzoek. Het blijkt dat meer dan driekwart van de automobilisten last heeft van verblinding door felle koplampen van tegenliggers. Met als gevolg dat de automobilist weg kijkt, met de ogen knijpt of in de lampen blijft kijken. Daardoor wordt het zicht op de weg en andere weggebruikers ernstig belemmerd. Dat moment van gedwongen onachtzaamheid kan wel 9 seconden duren. Dat betekent een afstand van 75 meter als je 30 km/uur rijdt en een afstand van 100 meter als je 100 km/u op de teller hebt. Het effect van fel zonlicht is vergelijkbaar. De kans op een ongeluk in de felle zon blijkt 16% groter dan bij gewoon daglicht.
Transparant LCD-scherm
De ‘Virtual Visor’ zoals Bosch de zonneklep genoemd heeft, is een transparant LCD-scherm dat je net als de traditionele zonneklep naar beneden klapt. Het scherm heeft echter een intelligente camera, die voortdurend het gezicht van de bestuurder scant. Dankzij de AI-gezichtsdetectie en analyse- en trackingsoftware kan de Virtual Visor dat deel van het scherm kleuren waar het zonlicht in de ogen van de bestuurder schijnt. De automobilist heeft dus geen last meer van de zon en houdt goed zicht op de weg, omdat de rest van het scherm gewoon transparant blijft. Een prima oplossing dus om verkeersongelukken en de soms zeer ernstige gevolgen daarvan te voorkomen
CES Innovation Award
Overigens heeft de klep met het oog op R&D-beleid en acceptatie van innovaties een opvallend verhaal. Zo te zien ook een kwestie van gedeeltelijke verblinding. Het idee werd namelijk al een poos geleden door Bosch-medewerkers in Amerika ontwikkeld als onderdeel van de interne innovatie-activiteiten. Omdat het aanvankelijk bij de evaluaties niet erg hoog scoorde, duurde de ontwikkeling van idee naar concept en van concept naar prototype vrij lang. In 2020 kreeg de Virtual Visor tijdens CES een Best of Innovation Award in de categorie In-Vehicle Entertainment & Safety. Het product is al een paar jaar op de markt, maar begint nu pas zijn weg naar de autofabrikanten te vinden.
Organisatie |
|||
Innovatie |
Virtual Visor zonneklep |
||
Thema |
Mobiliteit |
||
Score |
Kwaliteit van de innovatie |
90 |
|
Urgentie van de probleemoplossing |
80 |
||
Kans op brede acceptatie |
90 |
||
Subtotaal |
260 |
86,67% |
|
Wegingsfactor |
1,04 |
||
Totaal x wegingsfactor |
270,4 |
||
Gewogen percentage |
76,38% |