Preloader

Het vermogen om onzichtbaar te zijn, heeft altijd tot verbeelding gesproken. Ergens bij te zijn of in de omgeving in te kunnen grijpen zonder gezien te worden, prikkelt de fantasie – getuige films als The Invisible Man uit 2020 en de avonturen van Harry Potter met zijn onzichtbaarheidsmantel. Recentelijk presenteerde het bedrijf Invisibility Shield Co. een onzichtbaarheidsschild, dat objecten en mensen dankzij een ingenieus systeem van lenzen achter een doorzichtig scherm onzichtbaar maakt.

Het onzichtbaarheidsscherm van Invisibility Shield Co. is gebaseerd op een optische truc. Het schild is gemaakt van een doorzichtige plaat polycarbonaat waarin lagen met convex lenzen zijn geïntegreerd. Die lenzen leiden het licht van het object dat achter het scherm verborgen moet worden, af. Daardoor zien personen die naar het scherm kijken het beeld van het object achter het scherm niet. De lenzen zijn namelijk zo gepositioneerd dat het licht dat op het verborgen object valt diffuus wordt als het door de achterkant van het scherm valt. De strook licht op het object in de achtergrond is veel breder, waardoor een veel groter deel van de achtergrond door het scherm te zien is. De toeschouwer ziet daardoor op de plek waar het object achter het scherm staat alleen de achtergrond. Het scherm werkt het best tegen uniforme achtergronden zoals grasvlaktes, water, gevelpanelen, muren, zand, lucht en asfalt.

Het bedrijf Invisibility Shield Co. is al vier jaar lang bezig met de ontwikkeling van onzichtbaarheidsschermen. De onlangs gepresenteerde schermen behoren tot de tweede generatie, waarbij het gebruik van de lenzen verder geperfectioneerd is. Het nieuwe scherm is veel groter dan de eerste versies en het zogenaamde ‘Megashield’ is zelfs 1,80 meter hoog, waardoor er meerdere mensen achter het scherm onzichtbaar kunnen worden. Bovendien zijn de nieuwe schermen stabieler, zodat ze zelfstandig kunnen blijven staan. Ze hebben bovendien handvatten waardoor ze eenvoudig verplaatst en gedragen kunnen worden. Het schild is in 10 tot 15 minuten op te zetten.

In het verleden heeft vooral de defensie-industrie veel geïnvesteerd in optische technologie om dingen onzichtbaar te maken, maar ook de AV- en entertainmentindustrie lijken veel belangstelling te hebben.

OrganisatieInvisibility Shield Co.  
InnovatieOnzichtbaarheidsscherm  
ThemaAlgemeen  
Score   
 Kwaliteit van de innovatie95 
 Urgentie van de probleemoplossing40 
 Kans op brede acceptatie25 
 Subtotaal16053,33%
    
Wegingsfactor1  
 Totaal x wegingsfactor160 
 Gewogen percentage 45,20%
Geef een reactie

Your email address will not be published.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.