“Those who own data own the future,” schrijft Yuval Noah Harari in zijn boek 21 Lessons for the 21st Century. De huidige ontwikkelingen rondom AI-toepassingen zoals ChatGPT onderschrijven dit nog maar eens: de wereld draait om data.
Of het nou gaat om een supermarkt die op basis van je eerdere aankopen voorspelt welke aanbieding jij in je winkelmandje legt, of een streamingsdienst die een serie ontwikkelt waarvan vooraf al duidelijk is dat jij ‘m gaat kijken – de juiste data maken het verschil.
Ook in de marketing en communicatie. Met goede data en de juiste interpretatie ervan kun je immers optimaal inspelen op hetgeen er in de markt gebeurt en bij de media en andere stakeholders leeft, en zo je eigen mogelijkheden vormgeven.
Die data kunnen van uiteenlopende aard zijn. Van openbaar beschikbare gegevens (op welke onderwerpen profileren concurrenten zich?) tot interne gegevens (met welke uitdagingen hebben onze klanten te maken?), van eigen marktonderzoek tot CBS-cijfers of meningen van specialisten ter zake.
Gegevens analyseren uit de vele openbare en eigen databronnen
We beginnen ons proces dus met een goede data-analyse. Waarbij we jou en onszelf vragen stellen als
Data combineren en duiden, als solide basis voor het juiste verhaal
Als we de juiste databronnen bepaald hebben en daar de relevante gegevens en conclusies uit hebben getrokken, kunnen we het fundament bouwen voor een gedegen marketing- en communicatiestrategie.
Boven op dit fundament komen de verhaaltechnische ruwbouw, afbouw en ornamenten, die we creëren met onze eigen methodiek: de Wisse Strategic Insights Index. Met deze Index bepalen we de volgende componenten:
Mede dankzij de input uit de Wisse Strategic Insights Index kunnen we de opdrachtgever adviseren over de juiste invalshoeken en de meest interessante trends, issues en influencers.
De Wisse Strategic Insights Index wordt minimaal ieder kwartaal bijgewerkt, om zo flexibel om te kunnen gaan met het snel veranderende werkveld van de opdrachtgever.
Het verhaal met de juiste insteek en invalshoeken op papier zetten. Of op audio of video
Als we op basis van een gedegen analyse en inzicht in trends en issues onze verhaallijnen opgebouwd hebben, gaan we de creatiefase in. Daarin creëren we de content die het best aanslaat bij de gewenste doelgroepen.
Het gaat daarbij natuurlijk niet alleen om traditionele redactionele content; we zetten in op de content die het meeste effect sorteert. Dat kan evengoed een infographic zijn, een blog, een post met visual, een video, een podcast, een round table of een evenement.
Content naar de juiste ontvangers doorzetten. Waarna de cyclus herbegint
Na de fasen analyseren, bouwen en creëren rest ons de content volgens de ideale frequentie, kanalen en middelen bij de juiste doelgroepen te krijgen: het distribueren dus.
Waarna het proces opnieuw begint; immers, afgeleverde content leidt tot nieuwe meningen en inzichten, die onze analyses weer beïnvloeden, en daarmee het bouw- en creatieproces en de optimale distributiemethoden.
“We are surrounded by data, but starved for insights”, zei marketing & customer experience expert Jay Baer”. En daar brengen wij met onze story selling-propositie verandering in.