Dat met PR en traditionele mediarelaties nog steeds uitstekende resultaten geboekt kunnen worden, bewijst ons werk voor Bobcat, een wereldwijde leverancier van bouwmachines.
De persinformatie die we versturen, wordt goed opgepakt en er verschijnen jaarlijks honderden artikelen. Dat is uiteraard niet alleen onze verdienste. Bobcat is een iconisch merk, dat zijn assortiment continu uitbreidt, dat veel investeert in innovatie en nieuwe technologie en dat betrokken klanten heeft, waardoor er altijd wel wat interessants te melden is. Daarnaast is Bobcat bereid te investeren in relaties met de media door journalisten uit te nodigen voor bezoeken aan fabrieken, productintroducties, vakbeurzen en andere evenementen.De basis van ons werk voor Bobcat bestaat vooral uit het versturen van persinformatie over nieuwe ontwikkelingen bij het bedrijf, de visie, bijzondere projecten die met de machines uitgevoerd worden en internationale evenementen waar Bobcat aan deelneemt.
Het merendeel van de informatie gaat over nieuwe machines en nieuwe technologie die in de machines toegepast worden. Over het algemeen is de persinformatie afkomstig van het EMEA-hoofdkantoor in Tsjechië. We vertalen en bewerken die en versturen ze in de Benelux-landen. Regelmatig maken wij daarnaast zelf berichten over ontwikkelingen in de Benelux. Voor de werkzaamheden in België schakelen we ons partnerbureau Insticom in Brussel in. Die persinformatie leidt regelmatig tot verzoeken van media om meer informatie over machines, technologie en toepassingen, die we verzamelen en naar redacties sturen; regelmatig zelfs in de vorm van kant-en-klare artikelen met professioneel illustratiemateriaal. Ook regelen we op verzoek van de media interviews en machinetests.Omdat goede contacten met de (vak)media essentieel zijn, investeren we veel in het onderhouden van contacten met de media in de relevante sectoren.
Niet alleen door regelmatig per telefoon of op vakbeurzen bij te praten, maar ook door media uit te nodigen voor evenementen. Dat kunnen officiële persintroducties van nieuwe machines zijn, een bezoek aan de stand van Bobcat op internationale vakbeurzen, een bezoek aan een van de fabrieken of voor de jaarlijkse Demo Days van Bobcat in Tsjechië. Ook met de lokale dealers organiseren we soms kleinschalige persevenementen.Sinds een aantal jaren verzorgen we bovendien de mediaplanning voor Bobcat in de Benelux.
We maken op basis van de speerpunten - dat kunnen bepaalde machines of sectoren zijn - een mediaplan. Vervolgens boeken we advertenties, banners, advertorials en sponsored artikelen, zijn we betrokken bij de lokalisatie van het materiaal en verzorgen we de traffic. Het gebruik van een PR-bureau voor de uitvoering van het mediaplan is een groot voordeel, omdat een PR-bureau media beoordeelt op veel meer aspecten dan alleen bereik. De redactionele benadering en de inhoudelijke kwaliteit spelen voor ons minimaal net zo’n belangrijk rol. De samenwerking met Bobcat startte in 2017 en verloopt prettig en succesvol. Dat kunnen we hardop zeggen, want de resultaten worden gemeten aan de hand van een aantal KPI’s, zodat de klant ook echt waar voor zijn geld krijgt.