Een van onze meest interessante projecten in de energiesector was de introductie van Lightsource in Nederland.
Het bedrijf - na de overname door BP in 2018 omgedoopt tot Lightsource BP - houdt zich bezig met de ontwikkeling, de aanleg en de exploitatie van zonneparken. Het richt zich vooral op eigenaren van landbouwgrond. Hoewel we aangenomen werden voor ondersteuning bij PR, mediarelaties, contentontwikkeling en marketing, verschoof de aandacht al vrij snel ook naar lobbysupport en burgerparticipatie. Want hoewel het besef bestond dat Nederland op grote schaal moest overstappen op nieuwe vormen van energie om de CO2 doelstellingen te halen, ontstonden er heftige discussies over het opofferen van landbouwgrond voor zonneparken en de nadelen van zonneparken voor de omgeving. Communicatie over het belang van zonne-energie en de voordelen van zonneparken op zowel landelijk als lokaal niveau werd een belangrijk onderdeel van onze werkzaamheden.
Introductie
Voor de introductie van Lightsource in ons land hebben we de gebruikelijke PR-instrumenten ingezet om het bedrijf en zijn visie onder de aandacht van de belangrijkste doelgroepen te brengen.
Onderdeel van die introductie waren persberichten, interviews, artikelen en deelname aan de Landbouwvakbeurs. Daarnaast hebben we voor de klant een inventarisatie gemaakt van de belangrijkste partijen in de beleidsvorming over de aanleg van zonnepanelen en van adviesbureaus die agrarische ondernemers ondersteunen. Met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en het InterProvinciaal Overlegorgaan zijn gesprekken gevoerd om Lightsource als toonaangevende aanbieder te positioneren en toegang te krijgen tot gemeenten en provincies die een belangrijke rol spelen bij de aanwijzing van gebieden en aanbestedingen. Met een aantal adviesbureaus zijn samenwerkingen gestart, onder meer in de vorm van presentaties en de gezamenlijke benadering van boerenbedrijven.
Omgevingscommunicatie
Terwijl de PR-activiteiten en de informatievoorziening over het bedrijf, zijn visie op het belang van zonneparken voor de energietransitie en de projecten in Nederland via diverse kanalen de rode draad in ons werk vormden, werden we gaandeweg ook betrokken bij de lokale communicatie over de projecten.
Het doel was om de omwonenden van de beoogde projecten van goede informatie te voorzien en ze actief bij de besluitvorming en de uitvoering van de projecten te betrekken. We hebben onder meer advertenties in de lokale media geboekt om de (online) informatieavonden aan te kondigen, de verzending van persoonlijke brieven naar omwonenden geregeld, de content en productie voor leaflets en de online portals over de projecten van Lightsource BP verzorgd en de lokale pers op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen.
Lightsource BP besteedde veel aandacht aan de inbedding van de zonneparken in de omgeving door een ruimtelijke aanleg met veel groen en het toelaten van (pluim)vee en bijenhouders op het terrein. Ook werd het lokale bedrijfsleven zoveel mogelijk betrokken bij de aanleg en het onderhoud van de zonneparken. Omwonenden kregen soms de mogelijkheid in het project de participeren of er werd een fonds opgezet waaruit speciale activiteiten voor omwonenden werden bekostigd. Dankzij die aanpak konden de meeste projecten zonder problemen gerealiseerd worden.
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.