Iedereen is wel bekend met fysiotherapie. En met VR. Maar niet altijd met de combinatie ervan.
Merkwaardig genoeg is zelfs onder fysiotherapeuten nog zendelingswerk te verrichten op dit gebied; uit onderzoek blijkt namelijk dat ongeveer de helft van de fysiotherapeuten niet precies weet hoe ze deze innovatieve combinatie moeten inschatten en welke voordelen ze oplevert voor zowel de patiënt als de behandelaar. Wisse Kommunikatie heeft Corpus VR, een van de toonaangevende VR-oplossing voor fysiotherapeuten, en bovendien van Nederlandse makelij, geholpen daar verandering in te brengen. En daartoe is het bedrijf uitstekend geoutilleerd; niet alleen door zijn solide en grote client base, maar ook door de expertise van de initiatiefnemers en medewerkers.De insteek is even eenvoudig als effectief: de fysiotherapeut zet Virtual Reality in om zijn patiënt zijn oefeningen te laten doen.
De reden waarom de combinatie zo effectief is, ligt onder meer in het feit dat Virtual Reality games de intrinsieke motivatie en daarmee de therapietrouw van de patiënt verhogen. Door de ‘speelse’ virtuele omgeving oefenen patiënten vaker, voeren ze hun oefeningen beter uit en herstellen ze dus sneller. Bovendien hoeven ze hun huis niet eens te verlaten om hun oefeningen te gaan doen op de praktijk, want alles is remote op te zetten. Als je bedenkt dat 76% van de mensen hun traditionele fysiotherapietraject niet afmaken, kun je ook bedenken dat elk beetje winst op dit gebied een positief effect heeft op de gezondheids- en financiële aspecten voor zowel patiënt als samenleving.Bovendien speelt de – in feite eenvoudige – techniek in het combiconcept een bijna onevenredig grote rol.
Door VR slim in de therapie te integreren, wordt traditioneel handwerk feitelijk wetenschap. De cliënt volgt zijn therapie namelijk in de VR-werelden terwijl feedback van sensoren terugkomt in het dashboard. De software past daarop automatisch de moeilijkheidsgraad van de training aan. Uiteraard kan de therapeut ook nog aan de knoppen draaien en oefeningen zwaarder of lichter maken. Op welk niveau de patiënt ook acteert, het systeem houdt automatisch zijn voortgang bij.Op basis van de 'start-upstatus' en de verschillende doelgroepen hebben we een groot aantal componenten ontwikkeld en activiteiten uitgevoerd.
We begonnen met onze 'Strategic Insights Index', ons basisonderzoek aan de hand waarvan we bepalen wat er al bij wie bekend is over de problematiek en de oplossing, welke influencers we kunnen volgen en inschakelen, en welke trends en issues zij (helpen) adresseren. Met de informatie uit de 'Strategic Insights Index' hebben we een awareness-campagne opgezet, die zich niet alleen op de patiënt richtte, maar ook op de fysiotherapeuten zelf die geen weet hadden van VR in hun vakgebied, of er nog niet klaar voor waren. Vervolgens zijn we overgegaan op ons marcomm-concept Journalistic Content Automation, waarmee we alle aandacht in de media, in nieuwsbrieven van distributeurs en op LinkedIn terugleiden naar een speciaal ingerichte landingspagina in onze marketing automation tool SharpSpring. Lead generation werd hiermee een concreet en eenvoudig onderdeel van de campagne.Ons Digital Authority Program verdient een speciale vermelding.
In het kader van dit programma creëerden we 3 wekelijkse posts voor LinkedIn, die zonder uitzondering zoveel mogelijk wegbleven van de verkoop van de oplossing, maar vooral de bedoeling hadden om kennis te delen en het thought leadership van de experts van Corpus VR te vergroten.