Preloader

Mediatraining

Regie over je boodschap

Met onze gepersonaliseerde mediatrainingen bereiden we directeuren of bestuurders, MT-leden, salesmanagers, locatie- en communicatiemanagers - of wie er maar behoefte aan heeft - gedegen voor op de omgang met de pers of met andere stakeholders.

Regie over je boodschap
We verzorgen onze trainingen via ons label Mediatraining Benelux. Elke training stellen we op maat samen; ze bestaat doorgaans uit zowel een theoretisch gedeelte als uit oefeningen voor de camera waarin de deelnemer leert omgaan met lastige interviewvragen.

De deelnemers aan onze trainingen helpen we met de volgende vragen en uitdagingen:
  • Hoe ga ik om met de journalistieke overval?
  • Hoe houd ik de regie over mijn boodschap?
  • Hoe ga ik om met (onaangekondigde) interviews?
  • Hoe voorkom ik dat ik in de valkuilen trap, zoals speculatieve en suggestieve vragen en reframing?
  • Hoe denken en werken journalisten en redacties, en hoe kan ik mijn voordeel doen met de kennis erover?

Camera loopt!

Ook al zullen de meeste deelnemers niet vaak te maken krijgen met cameraploegen, we kiezen voor de opzet met cameraman om de dynamiek na te bootsen waarin het belangrijk is direct en zorgvuldig de juiste woorden te kiezen.

Camera loopt!

Trainingsopzet

Onze trainers behandelen zowel de proactieve als de reactieve omgang met media en andere doelgroepen.

In het proactieve deel bespreken we onder andere:
  • Context
    • Feitelijk
    • Taalkundig
    • Media
    • Setting
    • Beeldvorming
  • Doelgroepen
  • Boodschappen

In het reactieve trainingsgedeelte gaan we o.a. in op de volgende onderdelen

  • Crisiscommunicatie
  • Worst case woordvoering
  • Overtuigend spreken
    • Inhoud
    • Stem
    • Lichaamstaal

Camera-interview

Het sluitstuk van de training, maar voor veel deelnemers eigenlijk het begin van hun ‘crisis awareness’, is het interview voor de camera.

De deelnemers kiezen gezamenlijk één casus uit een lijst van 5 tot 10 verhaallijnen die op de opdrachtgever toegespitst zijn. De trainer stelt iedere deelnemer afzonderlijk een aantal vragen over de casus, die al naar gelang de rol en de ervaring van de geïnterviewde streng en rechtvaardig dan wel ronduit confronterend en doortrapt zijn.

De winst

Elke training is anders, elke opdrachtgever heeft zijn eigen speerpunten, prioriteiten en valkuilen. En toch durven we met al onze ervaring in te schatten dat onze trainingen op zijn minst enkele van de onderstaande winstpunten opleveren:

  • Inzicht in gebrekkige afstemming tussen medewerkers
  • Begrip voor de belangrijke rol van de afdeling communicatie
  • Verbeterpunten qua (afstemming van) kernboodschappen
  • Het besef dat niet iedere goede bestuurder een goede woordvoerder is
  • Het besef dat niet iedere officiële woordvoerder een goede woordvoerder is
  • Het besef dat je de zwaarte van je woordvoerder moet afstemmen op de zwaarte van je casus
  • De wetenschap dat journalisten (doorgaans) het objectieve verhaal willen optekenen
  • Het besef dat PR de beste buffer vormt voor kritische aandacht in geval van crisis.
  • Meer informatie over onze trainingen is te vinden op mediatrainingbenelux.nl

    This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.