“Probeer met een bescheiden budget voor sponsored content het aantal bezoeken aan de website van Samsara significant te verhogen, waardoor ook het aantal leads stijgt.”
Dat was in een notendop de opdracht die we kregen van Samsara. Samsara is een Amerikaans bedrijf dat bedrijven in het goederen- en personenvervoer met een aantal tools helpt transporten veilig en kosteneffectief uit te voeren. Het bedrijf biedt verschillende sensoren, telematica-oplossingen en ICT-tools aan, maar wij kregen het verzoek om vooral in te zoomen op het gebruik van intelligente dashcams. Dankzij een mix van gesponsorde artikelen, online advertorials en PR hebben we in korte tijd via de vakmedia een enorm bereik weten te realiseren, waaruit honderden traceerbare leads kwamen. De oplossing die Samsara met zijn intelligente dashcams levert, is even eenvoudig als effectief: een dashcam gericht op de weg kan met behulp van AI potentieel onveilige verkeerssituaties en verkeerd rijgedrag herkennen, de chauffeur waarschuwen en zo ongelukken voorkomen. Dat voorkomt onnodige vertragingen, maar levert ook kostenvoordelen op door minder schade, minder bekeuringen en door kortingen op verzekeringspremies. Door dashcams te gebruiken die video-opnames van de chauffeur maken, kan deze gewaarschuwd worden bij onveilig rijgedrag, te hard rijden of remmen of wanneer hij afgeleid wordt door zijn mobiele telefoon. Ook helpen de beelden bij het vaststellen van de oorzaken van ongevallen, waardoor de afhandeling sneller verloopt.Het gebruik van op de weg gerichte dashcams is zeker in personenauto’s al heel gebruikelijk, maar het maken van videobeelden van de chauffeur stuit - ondanks de grote voordelen - nog op weerstand.
In de content die we voor Samsara ontwikkeld hebben, stond niet alleen de informatievoorziening over de voordelen van dashcams centraal, maar gingen we ook in op de noodzakelijke betrokkenheid van chauffeurs bij de implementatie. Het was belangrijk duidelijk te maken dat de beelden niet voor iedereen toegankelijk zijn en alleen gebruikt worden voor het analyseren van ongelukken en het stimuleren van correct rijgedrag. Voor de campagne hebben we een serie van op maatgemaakte artikelen voor de vakmedia geschreven, die zowel als sponsored content als op basis van free publicity in de printedities en online nieuwsbrieven geplaatst werden. Daarnaast ontwikkelden we een groot aantal online advertorials, die gelinkt werden aan artikelen op de sites van de media of aan landingspagina’s op de Samsara-website, zodat de klant kon tracken wie de artikelen gelezen heeft.Een deel van de online advertorials en free publicity acties werd gebruikt om prospects te mobiliseren voor een bezoek aan de Samsara-stand op de vakbeurs ICT & Logistiek, voor deelname aan een seminar van de NVA over schadepreventie in de transportsector of voor deelname aan de door Samsara zelf georganiseerde webinars.
Voor het eerste, niet gepromote, webinar van Samsara hadden zich geen deelnemers aangemeld, maar de volgende webinars waren dankzij promotie in online nieuwsbrieven goed gevuld. De campagne liep bijna een jaar en leverde in de sectoren goederentransport, pakketbezorging en busvervoer een bereik van ruim 1 miljoen personen op en meer dan 2.000 leads. Aan Samsara de taak om al die bezoekers en deelnemers om te zetten in gekwalificeerde leads.