Preloader

‘Derde kleine ondernemers ontevreden over online zichtbaarheid’ schreven de media op 2 juni naar aanleiding van een onderzoek van Trustoo onder 861 Nederlanders met een eigen bedrijf met maximaal tien werknemers en zzp’ers.

Ik kopieer hieronder enkele passages en inzichten uit de berichten.

Maar liefst 42 procent van de respondenten jonger dan dertig jaar is ontevreden over de online zichtbaarheid van zijn organisatie, terwijl het succes daarvan volgens 41 procent van hen grotendeels afhankelijk is van online marketing. Onder veertigplussers bedragen deze percentages 36 en 26 procent.

Concurrentie lijkt een belangrijke verklaring voor de grote afhankelijkheid van online marketing. Zo blijkt uit het onderzoek dat 46 procent van de kleine ondernemers volgens zichzelf online geen schijn van kans maakt tegen grote, landelijk opererende partijen. Hier maken drie op de tien respondenten zich actief zorgen om. Ook nu zijn het weer dertigminners (45 procent) die zich een stuk drukker maken om de online vindbaarheid van hun organisatie dan dertigplussers (31 procent).

Verder blijkt uit het onderzoek dat 49 procent van de respondenten niet voldoende kennis heeft van online marketing. Mogelijk dat hierdoor marketingtaken langer duren dan gehoopt. Zo besteedt gemiddeld 35 procent van de Nederlanders met een eigen bedrijf meer tijd dan ze zouden willen aan taken die niet behoren tot hun core business. Vooral respondenten jonger dan veertig jaar worstelen hiermee (45 procent); onder veertigplussers bedraagt dit percentage 32 procent.

Online marketing

Ik heb eens gegrasduind door de vele definities van online marketing. Door de bank genomen hebben ze met elkaar gemeen dat online marketing vertrouwt op optimalisatietechnieken voor zoekmachines en dat de resultaten ervan meetbaar (moeten) zijn. Oh ja, er is natuurlijk wat content nodig om die zoekmachine te voeden.

En daar gaan doel en middel uit elkaar lopen. Als je namelijk voornamelijk focust op de technologische kant van de zaak, op de meetbaarheid voor Google en op (SEO-)optimalisatie, dan ga je grotendeels voorbij aan het onderdeel van de onlinemarketing dat de grootste impact heeft, namelijk doordachte content.

Iedereen die het budget heeft, kan top rankings kopen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat kleine ondernemers menen dat ze online geen schijn van kans maken tegen grote, landelijk opererende partijen. Maar wat veel van deze grote, landelijk opererende partijen kopen, is geen aandacht voor hun boodschap, maar een gunstige woordentelling door een robot. Ze tellen geld neer voor trefwoorden in Google die vaak het grotere doel niet treffen. Woorden zonder al te veel visie, opinie, informatie- of overredingskracht. Mensen lokken met wc-eend-slogans en kijken wat er blijft hangen, dat is blijkbaar wat belangrijk is volgens veel online marketeers.

Maar dat is natuurlijk niet wat belangrijk is. Het gaat om de boodschap. En de zichtbaarheid daarvan realiseer je met de kwaliteit van woorden, niet met de kwantiteit ervan.

Als communicatieconsultants hameren we dagelijks op het belang van de nieuwswaarde van journalistieke content. Zeker, ook wij gebruiken waar nodig een tool om die content te verspreiden, om bij te houden wie waarop klikt, en om vervolgacties op te zetten.

Maar de essentie van ons werk is nooit die tool. De essentie is altijd de content. Dus, beste 33% van de ondernemers, wees de David in je eigen verhaal. De Goliaths die op je pad komen versla je met de juiste woorden, niet met zoekvolume.

Serge Beckers

Geef een reactie

Your email address will not be published.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.